Werkzaamheden, spoor, Wetteren

Treinverkeer tussen Wetteren en Schellebelle op 1 juli hervat

De Belgische spoorbeheerder Infrabel verwacht dat er vanaf 1 juli opnieuw treinen kunnen rijden tussen Wetteren en Schellebelle. Op de plek waar op 4 mei een goederentrein ontspoorde die onder meer de giftige stof acrylnitril vervoerde, komen nieuwe sporen, wissels en een bovenleiding. 



Op dit moment wordt er over een afstand van 350 meter ballast neergelegd, sporen, dwarsliggers, wissels en de bovenleiding geïnstalleerd.

Snelheidsbeperking

Woordvoerder Frédéric Petit: “We verwachten dat we op 1 juli opnieuw treinverkeer kunnen aanbieden tussen Schellebelle en Wetteren. In eerste instantie zal dat met een snelheidsbeperking zijn van ongeveer 40 kilometer per uur over die afstand. Dat zal voor de reizigers maar één tot twee minuten extra reistijd betekenen.” De snelheidsverlaging geldt alleen over de afstand van 350 meter en niet over de totale afstand van 2,4 kilometer tussen de stations Wetteren en Schellebelle.

De treinen kunnen rond 12 juli weer met een normale snelheid rijden tussen Weteren en Schellebelle. De maximale snelheid is daar 120 kilometer per uur. “Voor goederentreinen bedraagt de maximumsnelheid 80 tot 100 kilometer per uur. De snelheidsbeperking van 40 kilometer per uur de eerste weken is noodzakelijk omdat het spoor eerst moet ingereden worden, zoals dat na alle werken gebeurt”, zegt Jochen Bultinck, crisismanager van Infrabel voor de treinramp in Wetteren.

Bodemsanering

Op de plaats van de treinramp is de gracht ten zuiden van de sporen afgegraven en is de vervuilde grond naar een verwerkingsinstallatie gevoerd. Wim Bontinck van NMBS Holding: “Naast de sporen zijn drains in de grond geplaatst, die het grondwater verzamelen. Het water wordt opgepompt en over een actieve koolfilter geleid, waarbij het acrylnitril wordt geabsorbeerd. Er wordt wekelijks een staal genomen om na te gaan hoeveel acrylnitril er aanwezig blijft, maar de waarden zijn nu al aan het dalen.”

Uit staalnames van OVAM blijkt wel dat het slib van de Grote Vijverbeek vervuild is met acrylnitril. OVAM adviseert om direct contact met de beek en de oevers ervan te vermijden. De bodemsanering blijft een werk van lange adem, zegt ingenieur en milieu-expert Bontinck. “Er is een deel van het product dat aan de bodem kleeft, dat maar heel langzaam in het grondwater zal terechtkomen. We onderzoeken nog welke technieken we kunnen gebruiken om de biologische afbraak van het product te versnellen. De volledige sanering zal zeker een werk van maanden zijn, misschien van jaren. Het is nog te vroeg om daarover uitsluitsel te geven.”

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.