Ad Toet, KNV

KNV: ‘Nederland moet geen eiland worden in spoorsector’

Nederland moet uitkijken dat het geen eiland wordt binnen de Europese spoorsector. Dat zegt Ad Toet, directeur van het Koninklijk Nederlands vervoer (KNV). 

Die uitspraak deed hij naar aanleiding van de felle tegenstand tegen de plannen van het kabinet om goederentreinen door Oost- en West-Nederland te bundelen op de Betuweroute. Daardoor zou de frequentie van goederentreinvervoer richting Duitsland door steden als Arnhem (eindpunt van de Betuweroute) en Oldenzaal toenemen. Provincies, gemeenten en bewoners in Oost-Nederland vrezen meer geluidshinder en een groter gevaar voor de leefomgeving.

“Maar als je het goederenvervoer per spoor naar Duitsland stopzet, knijp je de Nederlandse industrie af”, zegt Toet. “Dan kun je straks je boterham niet meer smeren. Een vervoerscorridor is in het nationale belang. Nederland moet uitkijken dat het geen eiland wordt binnen de Europese spoorsector. In het Verdrag van Maastricht is opgenomen dat er in Europa een vrij verkeer van goederen moet zijn. Het is onze Europese plicht dit mogelijk te maken.”

Problemen

Bovendien, zo zegt Toet, worden de problemen die de toename van het aantal goederentreinen in Oost-Nederland zouden veroorzaken, groter afgeschilderd dan zij in werkelijkheid zijn. “Dat is natuurlijk in het belang van de actiegroepen. Maar om te zeggen dat het allemaal wel meevalt, is te simpel. Natuurlijk heeft een toename van het aantal goederentreinen gevolgen voor dat gebied.”

Een alternatief is echter niet een-twee-drie voorhanden, zegt Toet. “Arnhem en Oldenzaal zijn knooppunten. Daar kun je niet omheen.” Wel zijn er maatregelen mogelijk om de hinder op het beoogde traject te beperken. Er kunnen tunnelbakken worden aangelegd en geluidsschermen geplaatst.

Veiligheid

Daarmee blijft het vraagstuk over de veiligheid van omwonenden bestaan. Over het spoor worden ook gevaarlijke stoffen vervoerd. Toet erkent dat er een risico is, tegelijkertijd stelt hij dat de angst van mensen ten opzichte van het vervoer van gevaarlijke stoffen per goederentrein voor een groot deel te maken heeft met beeldvorming. “Je hoort niemand praten over een tankauto die elke dag dwars door steden rijdt. Treinvervoer is vele malen veiliger.”

Erwin Blatter

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding.

Bekijk de introductieaanbieding

Auteur: Bart Pals

Bart Pals is hoofdredacteur van Nieuwsblad Transport, een zusteruitgave van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.