MER: ‘Wacht met uitwerking goederenspoor Oost-Nederland’

De Commissie MER (Milieueffectrapportage) adviseert minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) te wachten met de uitwerking van het goederenspoor in Oost-Nederland.

In het kader van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) heeft de minister de commissie gevraagd een  (MER) op te stellen. De MER is nodig om een besluit te kunnen nemen over een tracé binnen PHS.

Betuweroute

Het doel van PHS is om in de Randstad ruimte voor personenvervoer te realiseren door goederenvervoer te laten rijden over de Betuweroute en door Oost-Nederland. Tevens moet PHS ruimte bieden aan de verwachte groei van goederenvervoer over het spoor.

De route door Oost-Nederland die als een van de alternatieven wordt voorgedragen, loopt van Elst (aansluiting Betuweroute) via Arnhem, Zutphen en Hengelo naar Oldenzaal (grensovergang met Duitsland).

Spoor

Volgens de Commissie MER is het spoor in Oost-Nederland echter een onzekere factor als het gaat om groei. Daardoor is de noodzaak voor het gebruik van het spoor voor intensief goederenvervoer in Oost-Nederland er nog niet.

De commissie adviseert dan ook de `Elverding-aanpak` te volgen. Daarbij worden de verschillende vervoersmogelijkheden over weg, water en spoorroutes in Oost-Nederland bekeken en vergeleken en zal de beste optie voor goederenvervoer naar voren komen.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Redactie

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.