Hanzelijn met het station Kampen in aanbouw, foto: Freddy Schinkel

‘Veel stappen gezet op ERTMS-gebied’

Er is veel gebeurd op het gebied van ERTMS. Dat schrijft ERTMS-deskundige Michiel Veltman in zijn nieuwjaarscolumn voor SpoorPro, waarin hij terugkijkt op het afgelopen jaar en vooruitblikt naar 2018.

COLUMN – Zo aan het begin van een nieuw jaar, dus het moment dat ik deze column schrijf, is er zoals altijd weer een moment van bezinning en een moment van vooruitzicht. ‘Wat is er gebeurd?’ En vooral ook ‘wat staat er te gebeuren?’ Meestal zijn het de laatste gebeurtenissen die het beste bijblijven. Zoals de ERTMS-demonstratie van ProRail en Network Rail met een hybride vorm van ERTMS Level 3 die een boost geeft aan het denken in vooruitgang. Maar er is natuurlijk meer gebeurd in termen van vooruitgang.

Terugblik naar vroeger

Vooruitgang zit in een heleboel kleine dingen en uiteindelijk blijkt dat er toch veel bereikt is. Ik begin met een terugblik verder terug in de tijd dan afgelopen jaar en neem als voorbeeld het grensbaanvak. Vroeger – en dat is nog geen tien jaar geleden – betekende een grensovergang op alle vlakken een gecompliceerd proces. De machinist die de seingeving aan beide kanten van de grens moet kennen, het beveiligingssysteem dat andere principes hanteert en de tractiespanning van de trein die ook nog afwijkt.

Nu zijn op de grens met Nederland de beveiligingsovergangen al automatisch geregeld. Moderne locomotieven zijn uitgerust met verschillende tractiesystemen zodat gewoon doorgereden kan worden. Rijdt de trein op de HSL-Zuid of Betuweroute, dan is een eenvoudige melding aan de machinist voldoende. ERTMS speelt hierin een grote rol. Dit is wat mij betreft een voorbeeld van vooruitgang.

En wat gebeurde er het afgelopen jaar?

Het valt mij op dat steeds intensiever wordt nagedacht over verdere toepassing van technologische ontwikkelingen in het spoor; bijvoorbeeld automatisch rijden van treinen. Dit onderwerp staat in menige publicatie, op congressen en seminars al standaard op de agenda. En datzelfde geldt voor automotive. Technologieën die in automotive worden ontwikkeld kunnen worden toegepast in het spoor. Ik zie die twee, rail en automotive, dan ook steeds meer naar elkaar toe groeien. Dat we hierover nadenken geeft wat mij betreft aan dat werken aan het spoor innovatief is. Dat is óók een voorbeeld van vooruitgang.

Wat zijn de verwachtingen?

Kijk ik naar het komende jaar, dan staat ERTMS ook op de agenda. Er komt natuurlijk een moment dat de uitrol en toepassing van ERTMS een hele grote vlucht nemen in Nederland, in Europa en zelfs mondiaal. Tegelijk met het succes zullen ook de vragen toenemen. Zeker als automatisch rijden daar een onderdeel van wordt. Bijvoorbeeld: zijn er voldoende middelen om het te realiseren? En het op grote schaal gebruiken van een nieuw systeem in een relatief korte tijd, hoe snel is iedereen daarop ingespeeld? En is de nieuwe kennis om ermee te werken voldoende verspreid?

Ik verwacht dan ook dat komend jaar belangrijke dingen besproken gaan worden. En niet alleen op seminars en congressen maar ook gewoon bij de koffieautomaat. In de lucht hangt de sfeer van serieuze ontwikkelingen waar wij allemaal getuige en deelgenoot van zijn. ERTMS zoals we dat kennen maar ook in een nieuwe vorm zoals Hybride ERTMS Level 3 én de ontwikkelingen van automatisch rijden zijn wat mij betreft mooie voorbeelden van vooruitgang.

Ik wens u allen een ontzettend mooi 2018.

Auteur: Michiel Veltman

Michiel Veltman is systeemdeskundige spoorwegveiligheid en senior adviseur bij Ricardo Rail.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.