Zonnepanelen Utrecht Centraal

ProRail heeft doelstelling CO-2-uitstoot niet gehaald

Zonnepanelen op Utrecht Centraal Alexander Molendijk/SpoorPro

ProRail meldt dat het op de CO2-prestatieladder is gedaald van niveau 5 naar niveau 4. De voornaamste reden is dat de spoorbeheerder haar doelstelling voor de uitstoot door eigen (direct en indirect) energieverbruik voor 2022 niet heeft gehaald.

De uitstoot van ProRail bedroeg in 2022 ongeveer 10,6 kiloton, meldt een woordvoerder. “Het doel voor dat jaar was een maximum uitstoot van 8 kiloton, wat vergelijkbaar is met een uitstoot van 889 huishoudens. Een belangrijke reden hiervoor is dat ProRail voor 2022 minder groene stroom heeft ingekocht. Met als gevolg dat een groter deel van het elektriciteitsgebruik grijs was. “

Ook was 2022 een turbulent jaar voor de energiemarkt vanwege de Russische invasie van Oekraïne, en liepen sommige maatregelen om energie te besparen vertraging op.

Een les voor ProRail

CFO Mirjam van Velthuizen-Lormans: “ProRail heeft een hoge ambitie op gebied van duurzaamheid en daarmee loop je de kans dat je niet altijd je doelen haalt, zoals nu bij CO2 is gebeurd. Een bedrijf op het hoogste niveau van de ladder wordt daar wel op beoordeeld. Dit is dan ook een les, maar ProRail handhaaft haar ambitie om in 2030 55 procent minder CO2 uit te stoten dan in 2015. De komende jaren gaan we verder met het realiseren van energiebesparing en CO2-reductie.”

Hoewel het totale resultaat tegenvalt, zijn de zogenaamde scope-1 emissies in 2022 gedaald met 1,3 kton. Dat is de uitstoot van de gebouwen, het spoormaterieel en de voertuigen van het bedrijf. “Dit is traditioneel de grootste uitstootbron”, noemt de woordvoerder. “De daling komt onder meer doordat we gasgestookte wisselverwarming ombouwden naar elektrische wisselverwarming en door het saneren van wissels.”

“Ook bij stations is een forse besparing gerealiseerd”, vervolgt de woordvoerder. “De CO2-emissies zijn gehalveerd ten opzichte van 2021. Maatregelen als isoleren, minder verwarmen en beter meten dragen hieraan bij. Verder is het aandeel duurzaam opgewekte elektriciteit op eigen assets in 2022 toegenomen tot 1.600.000 kWh.”

Trap met vijf treden

De CO2-Prestatieladder is een instrument van de onafhankelijke Stichting Klimaatvriendelijk Aanbesteden en Ondernemen, dat bedrijven en overheden helpt bij het reduceren van hun uitstoot. De ladder telt vijf niveaus, waarvan niveau vijf voor het meest duurzame niveau staat. Zowel niveau 4 als niveau 5 worden toegekend aan bedrijven die niet alleen de eigen zaken op orde hebben, maar ook positieve invloed uitoefenen buiten de eigen keten.

Lees ook:

Auteur: Alexander Molendijk

Redacteur van SpoorPro en RailTech.

1 reactie op “ProRail heeft doelstelling CO-2-uitstoot niet gehaald”

A C F Sierts|22.03.24|19:28

Hergebruik overtollige remenergie ASAP invoeren.

Daarmee kan eigen gebruik voor bv stationsverlichting omlaag gebracht worden.

Reageer ook

U bent ingelogd als ""

Indien dit onjuist is, kunt u uitloggen.

Nog maximaal tekens

ProRail heeft doelstelling CO-2-uitstoot niet gehaald | SpoorPro.nl
Zonnepanelen Utrecht Centraal

ProRail heeft doelstelling CO-2-uitstoot niet gehaald

Zonnepanelen op Utrecht Centraal Alexander Molendijk/SpoorPro

ProRail meldt dat het op de CO2-prestatieladder is gedaald van niveau 5 naar niveau 4. De voornaamste reden is dat de spoorbeheerder haar doelstelling voor de uitstoot door eigen (direct en indirect) energieverbruik voor 2022 niet heeft gehaald.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Alexander Molendijk

Redacteur van SpoorPro en RailTech.

1 reactie op “ProRail heeft doelstelling CO-2-uitstoot niet gehaald”

A C F Sierts|22.03.24|19:28

Hergebruik overtollige remenergie ASAP invoeren.

Daarmee kan eigen gebruik voor bv stationsverlichting omlaag gebracht worden.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.