Fietsen op het spoor

ProRail is fietsengooiers op spoor zat: ‘Ongehoord, levensgevaarlijk en kostbaar’

Opnieuw zijn er fietsen op het spoor gegooid. Deze keer in Duiven. Incidentenbestrijder Justin / ProRail

Opnieuw hebben vandalen fietsen op het spoor gegooid. Deze keer was het raak op het spoor in het Gelderse Duiven. Dat meldt ProRail-incidentenbestrijder Justin, waarvan de achternaam bekend is bij de redactie. De spoorbeheerder kijkt vol ongeloof naar de incidenten, maar hoopt dat justitie dit gedrag “de kop in zal drukken” als de daders worden opgepakt en berecht.

Bij het meest recente ‘fietsengooi-incident’ raakte er niemand gewond en de schade aan het spoor lijkt mee te vallen. Wel raakte de betrokken trein, in dit geval van de Duitse vervoerder VIAS Rail, beschadigd. Maar het had natuurlijk nog erger kunnen aflopen. ProRail is de levensgevaarlijke escapades van vandalen helemaal zat en noemt de incidenten “ongehoord, levensgevaarlijk en kostbaar”.

Justin – de betrokken incidentenbestrijder bij het incident in Duiven – vertelt op zijn Instagram dat hij al ’s ochtends vroeg werd opgeroepen voor een aanrijding met meerdere fietsen op de overweg bij het station in Duiven. “De politie kon ons gelukkig al vrij snel bevestigen dat het alleen om fietsen zelf ging.” Om die reden was het ook niet nodig om de situatie op te schalen en konden andere hulpdiensten worden afgemeld.

Justin vervolgt: “Wij zijn uiteraard doorgereden naar Arnhem.” Eenmaal daar heeft hij de machinist – van de verder lege trein – opgevangen. “We hebben de schade vastgesteld en fietsen uit de sporen gehaald.”

“Ongehoord en dient nergens toe”

ProRail-woordvoerder Aldert Baas noemt het tweede ‘fietsengooi-incident’ in korte tijd “ongehoord” en wijst erop dat vandalisme helemaal nergens toe dient. “Het geeft niet alleen overlast, het is levensgevaarlijk. Kortom: het brengt schade aan de samenleving toe.” Justin voegt daar nog aan toe: “Deze fietsen komen niet zomaar midden op de overweg. Dit zijn geen grappen en hier kunnen serieuze ongevallen mee gebeuren.”

Behalve dat het inderdaad levensgevaarlijk is om voorwerpen op het spoor te gooien, brengt het volgens Baas ook “onnodig hoge kosten” met zich mee. “Denk aan schade aan de trein, het treinverkeer dat vervolgens moet worden aangepast, mensen die hun afspraken niet halen omdat de trein niet rijdt. Het zijn allemaal kosten die flink kunnen oplopen”, aldus Baas. “Zulke incidenten kent alleen maar verliezers, dus het is nergens goed voor”, zegt incidentenbestrijder Justin.

De spoorinfra is in principe sterk genoeg om een lichtgewicht item als een fiets te overleven. Toch zijn er bijvoorbeeld ook verhalen bekend van stationsgerelateerde infra dat het moest ontgelden nadat vandalen fietsen op het spoor hadden gegooid. Baas: “Zo moest op een station een abri het ooit ontgelden omdat een op het spoor gegooide fiets dwars door dat wachthuisje vloog.”

Eerdere ‘aanslagen’ met fietsen

Eind november vorig jaar deed ProRail nog aangifte bij de politie nadat er fietsen op het spoor waren gegooid op het spoor tussen Boskoop en Waddingxveen. “Verbijsterend”, was toen de eerste conclusie van de spoorbeheerder nadat de aanzienlijke schade aan de geraakte trein was opgenomen.

Een jaar eerder ging het in de kop van Noord-Holland ook al mis toen jongeren in november 2021 tientallen fietsen op het spoor hadden gegooid op het station van Anna Paulowna. De machinist van de trein kon nog net op tijd remmen, waardoor een mogelijke treinramp werd voorkomen.

Op Valentijnsdag van dit jaar kwamen de verdachten van dit incident voor de rechter voor het vergrijp, waarbij bleek dat ze nog veel meer op hun kerfstok hadden, zoals de mishandeling van twee mannen en het bezit van steekwapens. Over het incident met het gooien van fietsen op het spoor verklaarden de verdachten dat ze onder invloed waren van alcohol.

Tegen de drie jonge verdachten eiste het Openbaar Ministerie een combinatie van celstraffen tot 150 dagen – waarvan een deel voorwaardelijk – én werkstraffen tot 240 uur voor openlijke geweldpleging en het in gevaar brengen van het treinverkeer. De definitieve strafeis zal door de rechter worden vastgesteld op dinsdag 28 februari.

Samenspel met politie en handhavers

ProRail-CEO John Voppen heeft ook geen goed woord over voor de vandalen die voorwerpen op het spoor gooien. “Vandalisme zorgt voor vervelende treinhinder en gevaarlijke toestanden”, zei Voppen in het eindejaarsinterview met SpoorPro.

“In november nog weer een stapel fietsen die op het spoor is gegooid bij Boskoop. Bij Amsterdam hadden we eerder dit najaar last van vandalen die stenen naar treinen gooiden”, aldus Voppen. Volgens de bestuurder worden ook liften “regelmatig kort en klein geslagen” op de stations. “Station Groningen Europapark is in mei aan diggelen geslagen, een lot dat later ook station Haren ten deel viel.”

Voppen benadrukt dat ProRail altijd aangifte doet van vandalisme. “We kunnen er geen begrip voor opbrengen, doen aangifte en zorgen op veel plaatsen voor camerabewaking”. De ordehandhaving is volgens Voppen een samenspel met politie en handhavers ter plaatste. “Personeelstekorten bij deze overheidsdiensten baren ons daarom ook zorgen.”

Lees ook:

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

1 reactie op “ProRail is fietsengooiers op spoor zat: ‘Ongehoord, levensgevaarlijk en kostbaar’”

Roel Bartlema|24.02.23|16:44

Lesje elementaire rechtskennis:
‘De definitieve strafeis’ is onzin. Het OM spreekt een strafeis uit, de rechter legt vervolgens een straf op. De uitspraak van de rechter is niet definitief, want de verdachte(n) en het OM kunnen altijd nog hoger beroep aantekenen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.