Camera langs het spoor. foto prorail_2

ProRail breidt cameratoezicht uit

ProRail gaat het cameratoezicht op het spoor flink uitbreiden: de spoorbeheerder plaatst nog voor de zomer op bijna honderd plekken slimme mobiele camera’s. Hiermee hoopt de beheerder overlast en vandalisme tegen te gaan om zo vertragingen te voorkomen. De meeste camera’s komen bij de A2 corridor tussen Eindhoven en Amsterdam te staan.

ProRail is eind 2017 begonnen met de inzet van slimme mobiele camera’s. Deze camera’s zijn uitgerust met speciale software, die op basis van big data zelf constateert of er iets op het spoor ligt of er iemand onbevoegd langs het spoor loopt. De camera’s krijgen hun stroomtoevoer via zonnepanelen en zijn daardoor flexibel inzetbaar.

Vandalisme

In januari meldden ProRail en NS dat vertraging door vandalisme was toegenomen in 2017. In 2016 ging het om 608 incidenten, in 2017 waren dat er 648. Dat levert niet alleen vertraging op, het kost de spoorbedrijven jaarlijks ook miljoenen euro’s aan schoonmaakkosten en reparatiewerkzaamheden. Het schoonmaken van graffiti kost al vier miljoen euro per jaar.

In december 2017 is op het tracé tussen Eindhoven en Amsterdam gestart met Programma Hoogfrequent Spoor. Hierdoor rijdt er nu elke 10 minuten een intercity met hoge snelheid over dit spoor. De camera’s zijn een hulpmiddel om de dienstregeling zo soepel mogelijk te laten verlopen: vanuit de Meldkamer Spoor kunnen medewerkers besluiten in te grijpen op basis van de melding van deze slimme camera’s. Eind januari legden vandalen vijf fietsen op elkaar op het spoor. Toen de trein eroverheen reed, raakten twee fietsen verwrongen met het chassis. Het treinverkeer lag uren stil.

Hotspot

Vanuit de meldkamer in Utrecht is er zo dag en nacht toezicht op tientallen ‘hotspots’. Nederland heeft ruim 7000 kilometer spoor. Totale afsluiting is onmogelijk, want hulpdiensten en monteurs moeten snel toegang kunnen krijgen. De afgelopen jaren is extra geïnvesteerd in extra hekwerk en natuurlijke barrières zoals sloten en bebossing om het spoor nog beter af te sluiten tegen onbevoegden. Momenteel staat er ruim 2300 kilometer aan hekwerk langs het spoor.

Lees ook:

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.