Pendolino-trein CZ

In 2025 moet kopen internationale treintickets makkelijker zijn voor reizigers

Pendolino trein in Tsjechië

Koepelorganisaties uit de spoorsector CER, UIC en de Tsjechische spoorwegen hebben tijdens een bijeenkomst over passagiersvervoer in Praag een resolutie aangenomen ter verbetering van de reizigerservaring bij het plannen en boeken van internationale treintickets.

De Gemeenschap van Europese spoorweg- en infrastructuurbedrijven (CER) en de Internationale Spoorwegunie (UIC) kwamen in Praag bijeen voor hun jaarlijkse zogeheten high-level bijeenkomst om hun langetermijnvisie voor passagiers te bespreken. De vergadering werd ook bijgewoond door Martin Kupka, minister van Transport van Tsjechië, naast Michal Krapinec, CEO van de Tsjechische spoorwegen České dráhy.

In de resolutie vragen de partijen onder andere voor een verbeterd regelgevingskader van de Europese Commissie. Veel grote Europese spoorwegbedrijven scharen zich achter de ‘ticketing roadmap’ van CER welke vorig jaar werd opgesteld, zo ook de NS. Hierin is voor 2025 het doel gesteld dat reizigers een ‘naadloze gebruikerservaring’ zullen hebben bij het zoeken, selecteren, kopen en gebruiken van spoorwegdiensten.

Enkele weken geleden uitte Frans Timmermans, vicevoorzitter van de Europese Commissie en verantwoordelijk voor de Europese Green Deal, zich nog kritisch over de huidige situatie waarin sommige ogenschijnlijk eenvoudige treinritten nauwelijks te boeken zijn.

Hij gaf hierbij aan dat de Europese spoorvervoerders nog tot het einde van het jaar de tijd krijgen om met een Europa-breed ticketingsysteem te komen, en als dit niet het geval dit met wet-en regelgeving vanuit Europa opgelegd zal worden.

Technische oplossingen

Om de internationale ticketverkoop per spoor te verbeteren, vragen de organisaties de Europese Commissie om “alle nodige stappen te ondernemen om een adequaat regelgevingskader te ondersteunen”. Zij pleiten ervoor dat het zogenaamde Open Sales and Distribution Model (OSDM) de Europese industrienorm wordt voor ticketverkoop, reserveringen en prijsdistributie. Dit is een IT-protocol waarmee zowel statisch geprijsde tickets als dynamisch geprijsde tickets en stoelreserveringen kunnen worden beheerd. Het model is door de leden van de UIC samen met ticketverkopers, leden van EU Travel Tech en de European Travel Agents’ and Tour Operators’ Association ontwikkeld.

De adoptie van het OSDM als standaard kan volgens de ondertekenaars van de resolutie “niet worden uitgesteld tot na 2022”, omdat anders het doel om in 2025 een naadloos ticketingsysteem te realiseren in gevaar komt. Ook zeiden de CER en UIC toe dat toegang tot eenvoudige, betrouwbare en volledige realtime informatie over dienstregelingen en tickets moet worden gerealiseerd tegen 2025.

Passagiers moeten internationale treintickets vanaf zes maanden tot een jaar vooruit kunnen kopen bij meerdere vervoerders in één ‘through-ticket’, waardoor naadloze internationale treinreizen mogelijk worden. Bovendien moeten vervoersbewijzen van verschillende spoorwegen en verkopers van tickets in heel Europa worden aanvaard en moet er toegang zijn tot gedigitaliseerde diensten om reizigers te helpen in geval van vertragingen en verstoringen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start abonnement

Auteur: Esther Geerts

Esther Geerts is journalist van RailTech.com, de internationale zusteruitgave van SpoorPro.

1 reactie op “In 2025 moet kopen internationale treintickets makkelijker zijn voor reizigers”

M.L. Van den Berg|15.10.22|08:23

En in het verlengde hiervan komt er ook een Europese reisplanner? Ik gebruik nu de planner van de Deutsche Bahn. Maar ook die is niet waterdicht waardoor je voor reisadvies vaak ook weer een aantal webpagina’s moet raadplegen om op je bestemming te komen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.