Bij Santpoort Noord verdwijnen laatste resten spoor naar IJmuiden
Station Santpoort Noord gaat van 13 tot 20 april op de schop, meldt spoorbeheerder ProRail. In die week worden een spoor en verschillende wissels weggehaald, overige sporen vernieuwd en een perron verplaatst. Met de ingreep verdwijnen de laatste, volgens ProRail overbodige, overblijfselen van de vroegere verbinding naar IJmuiden.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Hoe is het mogelijk dat die er nog liggen, terwijl toch algemeen bekend is dat ProRail erg graag wissels verwijdert. En dan te bedenken dat deze wissels het ooit mogelijk maakten voor LoversRail om vanuit IJmuiden de strijd aan te gaan met de NS.
En wat als we straks weer een spoor naar IJmuiden willen aanleggen?
Als er een lijn op hetzelfde trace zou moeten komen (quod non uiteraard, maar gesteld dat), dan leg je weer wissels aan. Daar heb je geen middenspoor en lange perrons voor nodig; die lagen er alleen omdat NS een tijd lang de stoptrein Uitgeest en de stoptrein IJmuiden gecombineerd reed tussen Amsterdam en Santpoort Noord.
Dan word het op kosten van de belasting betaler “gewoon” weer opnieuw aangelegd.
Hmmm… Pieter Derks zei ooit dat in Amerika een beweging is, genaamd Pro Life. Die is tegen abortus. Hoe je dan Pro Rail moet interpreteren, laat ik graag aan de lezer over… 😀
In het volslagen hypothetische geval dat de IJmuider Lijn op dezelfde plaats zou terugkeren, heb je in ieder geval niet meer een middenspoor en lange perrons nodig om treintjes te koppelen en te splitsen. Het is geen 1957 meer.
Je kunt dan volstaan met aftakkende wissels naar de IjmuiderLijn, aansluitend op het tweesporige station Santpoort Noord zoals het binnenkort zal worden.
Om even in die rare theorie mee te gaan, dus. In werkelijkheid komt er daar nooit meer een spoorlijn naar Ijmuiden.
@C Koelewijn dan kan dat allang niet meer aangezien er tegenwoordig een busbaan over het trace ligt
De infra is in 1957 zo gebouwd dat de treinen uit Ijmuiden er combineerden met die uit Alkmaar, vandaar het middenspoortje en de lange perrons. Als er ooit ergens iets weg kan, dan is dat wel in Santpoort Noord.
@ C. Koelewijn: Ook in het meer dan onwaarschijnlijke geval dat men een spoorlijn naar Ijmuiden over hetzelfde tracé zou willen terugleggen, heb je weinig aan de infrastructuur zoals die nog in Santpoort Noord lag. Tenzij je ook nog wilt gaan spelen met om elkaar heen rijdende treindelen uit Uitgeest en uit IJmuiden die daar combineren; daar voorzag de infra uit 1957 in.