Afgesloten overweg in Ede wordt steeds opengebroken
Volgens projectorganisatie Spoorzone Ede – onderdeel van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer – wordt de afgesloten spoorwegovergang de Sysselt aan de Dr. Hartogsweg met enige regelmaat opengebroken. Wat de reden daarvan is, daarover tasten ze bij ProRail nog in het duister. “Als het de bedoeling is om daar toch te kunnen oversteken, dan is dat niet alleen dom, ook levensgevaarlijk en bovendien een overtreding van de wet”, zegt een ProRail-woordvoerder.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Wat de reden is ? Dat is toch simpel ? Er was daar een verplaatsingsbehoefte, en die is er kennelijk nog steeds. De overweg is echter afgesloten en een alternatief is er niet. Daarmee heeft ProRail en de gemeente in feite zelf een nieuwe NABO uitgelokt.
Verder staan er in dit artikel beweringen die feitelijk onjuist zijn. Zo staat er dat de sluiting goed is voor mensen. Dat is het dus overduidelijk niet, want de overweggebruiker is brutaal genegeerd. Er was een zeer veilige mini-AHOB, betaald met belastinggeld. Na de afsluiting voor auto’s was er zelfs sprake van een ultra-veilige situatie.
Wat hier onverantwoord is, is de handelswijze van ProRail: handjeklap met de gemeente over een nieuw station, maar dan wel effe 2 overwegen sluiten…
En de gehanteerde smoes (“er gaan meer treinen rijden” – ja, en? Die overweg werkte bij elke trein…) is ook al vervallen…