1.175 kilometer voor waterstoftrein en andere records

2022, Alstom

Eerder deze maand legde een Alstom Coradia iLint-waterstoftrein een recordafstand van 1.175 kilometer af. Een mooie prestatie voor de boeken. Welke records kennen we nog meer? 

De Alstom Coradia iLint heeft een opgegeven rijbereik van ongeveer 1.000 kilometer. Maar het maximale eruit halen, dat was nog niet gedaan. Tot vorige week dus, toen er van Bremervörde bij Hamburg in een ruk (en dus op een tank) naar München werd gereden over een afstand van 1.175 kilometer. Daar deed het team in totaal 19 uur over. Maar daar stond vervolgens wel een wereldrecord tegenover.

Ook Stadler heeft een wereldrecord op zijn naam, maar dan voor een rit met een batterij-elektrische trein. In december 2021 wist een FLIRT Akku een afstand van 224 kilometer af te leggen op een enkele acculading. Die trein was net als de waterstoftrein van Alstom vrijwel leeg. Met passagiers aan boord zou de afgelegde stand in beide gevallen vermoedelijk korter zijn geweest. Wel kan het Zwitserse Stadler aanvoeren dat de record onder winterse omstandigheden werd uitgevoerd, waarin elektrische voertuigen doorgaans minder presteren.

De langste

Zwitserland staat in oktober opnieuw in het teken van een recordpoging. Volgende maand wil vervoerder Rhätische Bahn een passagierstrein samenstellen van ruim 1,9 kilometer lang. Dit ter ere van het 175-jarig bestaan van vervoerder SBB. Volgens RhB zijn er voor het gevaarte 7 machinisten en 21 technici nodig om alles in goede banen te leiden. Op 29 oktober weten we meer. In Nederland werd in 1980 ter ere van het 150 jaar bestaan van de spoorwegen een passagierstrein van 1,6 kilometer samengesteld. Dat binnenlandse record staat nog steeds.

Een trein van bijna 2 kilometer lang lijkt onvoorstelbaar, maar in het goederenvervoer kijken ze daar niet van op. Met name in de mijnbouw zijn vrachttreinen van meerdere kilometers lang geen uitzondering. Dergelijke treinen bestaan uit soms wel honderden wagons en rijden bijvoorbeeld in grondstofrijke landen als Indonesië, Brazilië en Australië. In dat laatste land zette BHP de records voor langste trein ooit (7,3 kilometer) en de zwaarste lading (82.000 ton ijzererts).

De snelste

Zeg je records, dan zeg je in de spoorsector al snel snelheidsrecords. Daar zijn er talloze van. Het rapste exemplaar dat een dienstregeling rijdt, is de magneetzweeftrein in Shanghai. Deze haalt 431 kilometer per uur, al is er tijdens tests al eens harder mee ‘gereden’. Vorig jaar werd in China een prototype van een magneetzweeftrein die een snelheid van 620 kilometer per uur zou moeten kunnen halen. Dat zou een fractie sneller zijn dan het exemplaar waarmee in Japan is geëxperimenteerd en die 602 kilometer per uur deed.

Het snelheidsrecord op het traditionele spoor staat op naam van SNCF, dat in 2007 bijna de 575 kilometer per uur aan tikte (574,8 kilometer per uur). Het betekende bovendien een flinke verbetering van het record uit 1990, toen 515,3 kilometer per uur bereikt werd.

Wat snelheid in een reguliere dienstregeling betreft, gaat de eer opnieuw naar China, want daar kunnen reizigers met de zogeheten Fuxing treinen 350 kilometer per uur kunnen halen. Tijdens tests hebben de treinen het overigens al eens tot 420 kilometer per uur geschopt.

Lees verder:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.