Spoorwegovergang

Proef met flitscamera om verkeersovertreders bij overweg halt toe te roepen

Bron: ProMedia Group

ProRail is in samenwerking met de gemeente Bunnik en in afstemming met het Openbaar Ministerie begonnen met een proef om de veiligheid op overwegen te vergroten. Een flitscamera moet er voor zorgen dat weggebruikers minder vaak de rode knipperlichten en spoorbomen negeren.

De proef met een roodlichtcamera wordt gehouden bij de overweg aan de Achterdijk in Bunnik. ProRail heeft bewust voor deze overgang gekozen omdat hier nog te vaak het verkeer de rode lichten negeren als de spoorovergang sluit voor voorbijrazend treinverkeer.

Proef

Tijdens de proef zullen er nog geen bekeuringen worden uitgedeeld, maar het aantal overtreders van de verkeersregels zal wel worden meegenomen in de statistieken. Aan de hand van de verzamelde data tijdens de proef wil ProRail gaan kijken of er binnenkort meer camera’s kunnen worden geïnstalleerd bij “gevaarlijke overwegen”.

Landelijk Verbeterprogramma Overwegen

De toepassing van flitscamera’s is onderdeel van het Landelijk Verbeterprogramma Overwegen (LVO). Dit programma is in 2014 gestart door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW). Doel van het LVO is om de doorstroming en veiligheid op en rond overwegen te verbeteren.

ProRail is al langer bezig om gevaarlijke overwegen aan te pakken. Niet alleen met de behulp van flitscamera’s, maar ook door op andere manieren te kijken, bijvoorbeeld de infrastructuur, om te veiligheid te vergroten.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.