Twee sporen station Groningen verhuizen naar nieuw spoordek

Op en rond station Groningen vinden van dinsdag 24 tot en met maandag 30 mei dag en nacht grootschalige werkzaamheden plaats. De huidige sporen 7 en 8 verhuizen naar het nieuwe spoordek aan de zuidzijde en worden aangesloten op het bestaande spoor. Ook verhuist het monumentale seinhuis naar een tijdelijke plek verderop perron 3.

Behalve de verhuizing van twee sporen naar het nieuwe spoordek worden ook de brugdekken van de tijdelijke hulpbrug over de sporen en op het station gehesen.

Bussen

In de periode van 24 tot 30 mei rijden er bussen in plaats van treinen tussen station Groningen en Eemshaven. Op zondag 29 mei is er helemaal geen treinverkeer mogelijk van en naar station Groningen. Er rijden op die dag bussen tussen Groningen-Europapark, Groningen-Zuidhorn en Groningen-Delfzijl.

Meer ruimte

Met de verhuizing van de sporen en het monumentale seinhuis komt er ruimte op het station om de noordelijke bouwkuip te maken. Die is nodig voor de bouw van de ondergrondse voetgangerspassage, fietstunnel en fietsenstalling. De werkzaamheden starten in de nacht van maandag 23 op dinsdag 24 mei met het voorbereiden van de tijdelijke ‘parkeerplaats’ voor het seinhuis en de passerelle (loopbrug) ter hoogte van perron 3. Het seinhuis wordt hier naar verwachting op woensdag 25 mei, einde middag en avond, met een grote kraan naartoe gehesen.

De spoorstaven van de sporen 7 en 8 verhuizen niet fysiek naar het nieuwe spoordek. Daar liggen inmiddels al nieuw spoor en een nieuw perron. Wel wordt dit nieuwe spoor aangesloten op het bestaande doorgaande spoor. Vanaf maandagochtend 30 mei rijden de treinen over de nieuwe sporen. Reizigers stappen dan uit op het nieuwe perron dat ook bovenop het spoordek ligt. De huidige oude sporen en bovenleiding worden verwijderd.

Hulpbrug

Vanaf de zuidzijde van het station zal een 129 meter lange hulpbrug worden aangelegd. Deze brug loopt vanaf de zuidzijde over de sporen naar het bouwterrein. De hulpbrug is nodig om de bouwplaats te kunnen bevoorraden zonder dat het teveel hinder veroorzaakt voor reizigers. Het deel op het zuidelijke bouwterrein staat er al. Het inhijsen en monteren van de brugdelen over het spoor en op het station start in de nacht van woensdag 25 op donderdag 26 mei.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Twee sporen station Groningen verhuizen naar nieuw spoordek | SpoorPro.nl

Twee sporen station Groningen verhuizen naar nieuw spoordek

Op en rond station Groningen vinden van dinsdag 24 tot en met maandag 30 mei dag en nacht grootschalige werkzaamheden plaats. De huidige sporen 7 en 8 verhuizen naar het nieuwe spoordek aan de zuidzijde en worden aangesloten op het bestaande spoor. Ook verhuist het monumentale seinhuis naar een tijdelijke plek verderop perron 3.

Behalve de verhuizing van twee sporen naar het nieuwe spoordek worden ook de brugdekken van de tijdelijke hulpbrug over de sporen en op het station gehesen.

Bussen

In de periode van 24 tot 30 mei rijden er bussen in plaats van treinen tussen station Groningen en Eemshaven. Op zondag 29 mei is er helemaal geen treinverkeer mogelijk van en naar station Groningen. Er rijden op die dag bussen tussen Groningen-Europapark, Groningen-Zuidhorn en Groningen-Delfzijl.

Meer ruimte

Met de verhuizing van de sporen en het monumentale seinhuis komt er ruimte op het station om de noordelijke bouwkuip te maken. Die is nodig voor de bouw van de ondergrondse voetgangerspassage, fietstunnel en fietsenstalling. De werkzaamheden starten in de nacht van maandag 23 op dinsdag 24 mei met het voorbereiden van de tijdelijke ‘parkeerplaats’ voor het seinhuis en de passerelle (loopbrug) ter hoogte van perron 3. Het seinhuis wordt hier naar verwachting op woensdag 25 mei, einde middag en avond, met een grote kraan naartoe gehesen.

De spoorstaven van de sporen 7 en 8 verhuizen niet fysiek naar het nieuwe spoordek. Daar liggen inmiddels al nieuw spoor en een nieuw perron. Wel wordt dit nieuwe spoor aangesloten op het bestaande doorgaande spoor. Vanaf maandagochtend 30 mei rijden de treinen over de nieuwe sporen. Reizigers stappen dan uit op het nieuwe perron dat ook bovenop het spoordek ligt. De huidige oude sporen en bovenleiding worden verwijderd.

Hulpbrug

Vanaf de zuidzijde van het station zal een 129 meter lange hulpbrug worden aangelegd. Deze brug loopt vanaf de zuidzijde over de sporen naar het bouwterrein. De hulpbrug is nodig om de bouwplaats te kunnen bevoorraden zonder dat het teveel hinder veroorzaakt voor reizigers. Het deel op het zuidelijke bouwterrein staat er al. Het inhijsen en monteren van de brugdelen over het spoor en op het station start in de nacht van woensdag 25 op donderdag 26 mei.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.