SpoorProTV 3 feb Reinout Wissenburg

SpoorProTV: De week van de Circulaire Economie en historische spoorbrug verplaatst

De trein wordt gezien als een van de duurzaamste vormen van transport. Maar het kan nog beter, vindt ProRail. Tegen 2030 wil de spoorbeheerder volledig circulair en klimaatneutraal bouwen. Manager strategische duurzaamheid Reinout Wissenburg legde woensdag in de uitzending van SpoorProTV uit hoe ze dit gaan aanpakken. 

De grootste uitdaging bij circulair bouwen is meteen ook de manier waarmee de meeste winst te behalen valt. Het opnieuw inzetten van gebruikte spoormaterialen voor het doel waar ze voor ontworpen zijn. Hoe bepaal je of een onderdeel nog bruikbaar is en hoe zorg je er vervolgens voor dat het op het juiste moment te vinden is en beschikbaar is voor een nieuw project?

Verder deze week een reportage over de historische spoorbrug die decennialang de oevers van de Zuid-Willemsvaart in Veghel met elkaar verbond. In 2005 reed de laatste trein er overheen, in 2014 werd de brug afgebroken en tijdelijk weer opgebouwd op het terrein van de voormalige veevoederfabriek CHV. Afgelopen week werd de brug weer terug in spoor gezet door de vrijwilligers van de Stichting Industrieel Erfgoed Meierij (SIEMei).

Bekijk hier de uitzending:

SpoorProTV

SpoorProTV is iedere woensdagmiddag om 14.00 uur live op YouTube te zien en is daar na afloop ook terug te kijken. Mensen die zich abonneren op het videokanaal, krijgen automatisch een melding als er een nieuwe uitzending of videoreportage online staat.

Banner SpoorProTV groot

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

SpoorProTV: De week van de Circulaire Economie en historische spoorbrug verplaatst | SpoorPro.nl
SpoorProTV 3 feb Reinout Wissenburg

SpoorProTV: De week van de Circulaire Economie en historische spoorbrug verplaatst

De trein wordt gezien als een van de duurzaamste vormen van transport. Maar het kan nog beter, vindt ProRail. Tegen 2030 wil de spoorbeheerder volledig circulair en klimaatneutraal bouwen. Manager strategische duurzaamheid Reinout Wissenburg legde woensdag in de uitzending van SpoorProTV uit hoe ze dit gaan aanpakken. 

De grootste uitdaging bij circulair bouwen is meteen ook de manier waarmee de meeste winst te behalen valt. Het opnieuw inzetten van gebruikte spoormaterialen voor het doel waar ze voor ontworpen zijn. Hoe bepaal je of een onderdeel nog bruikbaar is en hoe zorg je er vervolgens voor dat het op het juiste moment te vinden is en beschikbaar is voor een nieuw project?

Verder deze week een reportage over de historische spoorbrug die decennialang de oevers van de Zuid-Willemsvaart in Veghel met elkaar verbond. In 2005 reed de laatste trein er overheen, in 2014 werd de brug afgebroken en tijdelijk weer opgebouwd op het terrein van de voormalige veevoederfabriek CHV. Afgelopen week werd de brug weer terug in spoor gezet door de vrijwilligers van de Stichting Industrieel Erfgoed Meierij (SIEMei).

Bekijk hier de uitzending:

SpoorProTV

SpoorProTV is iedere woensdagmiddag om 14.00 uur live op YouTube te zien en is daar na afloop ook terug te kijken. Mensen die zich abonneren op het videokanaal, krijgen automatisch een melding als er een nieuwe uitzending of videoreportage online staat.

Banner SpoorProTV groot

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.