Tram Hofplein Rotterdam, foto: RET

Jaarverslag RET: 2019 in het teken van grootschalig onderhoud

2019 stond voor RET in het teken van grootschalige werkzaamheden aan het tramspoor, wat in het afgelopen jaar een flinke impact had op de dienstregeling. Ook werd er aan het metrospoor gewerkt, onder meer tussen Capelsebrug en Kralingse Zoom. Hoewel de beschikbaarheid van de infra assets in 2019 boven de concessie-eisen uitkwam, was er in 2019 sprake van een toename van het aantal verstoringen. Dat staat in het jaarverslag van stadsvervoerder RET.

De verstoringen van het tramverkeer werden volgens RET hoofdzakelijk veroorzaakt door toegenomen technische defecten en materieeltekorten. Ook bij de metro was een een lichte stijging van het aantal verstoringen te zien. Dit werd veroorzaakt door een toegenomen aantal defecten. In het busvervoer was de grootste stijging in het aantal verstoringen te zien wat volgens RET te verklaren is door de verouderde busvloot. De vervoerder verwacht dat de nieuwe busvloot, waarvan een deel in 2019 al deels is geïntroduceerd, de komende jaren voor een dalende trend zal zorgen.

Hoewel er een toename te zien was in het aantal storingen, nam de waardering van de reizigers in 2019 toe. In de OV-Klantenbarometer beoordeelden reizigers in 2019 het tramvervoer van de RET met een 8, het metrovervoer (metro en RandstadRail) met een 7,9 en het busvervoer met een 7,8. Voor alle vervoerswaarden steeg de waardering ten opzichte van 2018.

Verstoringen RET 2019

Werkzaamheden tramspoor

Voor het Rotterdamse tramnetwerk stonden er in 2019 maar liefst zestien spoorwerkzaamheden op de planning, wat volgens RET een behoorlijke impact had op de dienstregeling. Na anderhalf jaar aan het tramspoor aan de Coolsingel te hebben gewerkt, kon eind oktober 2019 deze belangrijke verbinding in het centrum van Rotterdam weer opengaan voor het tramverkeer.

Ook in 2020 wordt er gewerkt het Rotterdamse tramspoor, bijvoorbeeld aan de Reyerdijk en de Oostzeedijk/Honingerdijk. RET verwacht dat deze langdurige werkzaamheden veel impact zullen hebben op de dienstregeling. In augustus 2019 is er gestart met werkzaamheden aan de Kleiweg, Uitweg en de Ringdijk die tot eind juli 2020 zullen duren. Gemeente Rotterdam richt daar de kruising met de Uitweg opnieuw in. Daarbij worden de trottoirs, de oversteek en de verkeerslichten verbeterd.

Om hinder voor de omgeving te beperken, voeren diverse partijen werkzaamheden gezamenlijk en gefaseerd uit. Zo worden riool, verkeerslichten en kabels en leidingen vervangen. De RET vernieuwt de tramsporen op de Kleiweg en maakt de tram- en bushaltes beter toegankelijk. In 2020 wordt er ook aan de tramsporen aan de Reyerdijk en de Oostzeedijk/Honingerdijk gewerkt.

Werkzaamheden metrospoor

De RET is in april vorig jaar gestart met werkzaamheden aan de energievoorziening van metrolijnen A, B en C. De verouderde gelijkrichterstations en de tussenliggende kabels worden vernieuwd. Het gaat om een meerjarige vervangingsoperatie die in 2021 zal worden afgerond. Een gelijkrichterstation is een ruimte met technische installaties die zorgt dat de metro’s stroom krijgen om te kunnen rijden. Het gaat in totaal om elf gelijkrichterstations die met behulp van de inrichting van een tijdelijk gelijkrichterstation één voor één worden omgebouwd.

Aan het metrospoor bij Capelsebrug werd afgelopen jaar, net als de jaren ervoor, in de zomerperiode gewerkt. Verder werd van augustus tot september vorig jaar de metrobaan tussen Capelsebrug en Kralingse Zoom vernieuwd.

In juli 2019 startte de grondwerkzaamheden voor de aanleg van het nieuw te bouwen keerspoor tussen de stations Pijnacker-Zuid en Pijnacker Centrum. Het project is onderdeel van het programma Frequentieverhoging Randstadrail, waardoor vanaf 2021 in de spits meer metro’s kunnen rijden tussen Pijnacker-Zuid en Rotterdam, het drukste deel van metrolijn E.

In januari openden algemeen directeur Maurice Unck van de RET en verantwoordelijk wethouder Judith Bokhove de nieuwe werkplaats aan de Kleiweg. Op deze locatie vindt zowel de revisie als modificatie van metro’s en trams plaats. Ook is er een back-up voor de centrale verkeersleiding. De komst van de werkplaats was nodig om dat nieuwe langere voertuigen niet langer in de oude werkplaats pasten.

Opening werkplaats Kleiweg van de RET, foto: RET
RET-topman Maurice Unck en wethouder Judith Bokhove openen de nieuwe werkplaats aan de Kleiweg.

Hoekse Lijn

Op 1 november 2019 werd de nieuwe metroverbinding Hoekse Lijn metro in gebruik genomen. In de eerste week trok de verlenging van metrolijn B op werkdagen gemiddeld ruim 24.000 in- en uitstappers. Na het invoeren van de spitsverdichting (doorrijden lijn A in de ochtend- en avondspits tot en met Vlaardingen West) op 4 november 2019 waren er al dagen met meer dan 27.000 in- en uitstappers. Deze reizigersaantallen komen volgens RET al dicht in de buurt van de prognose na drie jaar exploitatie.

Al voor de overdracht van het beheer van de Hoekse Lijn van het projectbureau Hoekse Lijn naar de gemeente, werden delen van het onderhoud aan de metrobaan door Infraservices uitgevoerd. Infraservices voert naast preventief onderhoud ook het storingsonderhoud uit. Infraservices introduceerde een nieuwe werkwijze waarbij een gemengde ploeg van Railtechniek en Technische Automatisering tegelijkertijd op dezelfde locatie het onderhoud uitvoeren. Daardoor zijn er meerdere expertises tegelijkertijd aanwezig en wordt er optimaal gewerkt.

Schoonhouden sporen

RET nam in 2019 voor het schoonhouden van tramsporen een nieuwe railreiniger in gebruik die in Duitsland op maat werd gemaakt. De railreiniger wordt op het spoor gezet en gaat met een hydraulisch systeem een stukje de lucht in, terwijl het onderstel op de rails blijft. Vervolgens kan over de rails worden gereden, terwijl de groeven worden schoon gezogen. De reiniger kreeg een hydraulische stoel en speciale opzetstukken om kleine ruimtes zoals wisselbakken uit te kunnen zuigen.

Verder heeft RET vorig jaar samen met Sensornet data verzameld over een slipprobleem die ontstaat bij trams door bladeren, gras of veranderde weersomstandigheden. De data geeft onder meer inzicht over wanneer moet worden gestart met maatregelen tegen gladheid door maatregelen. Naast het gebruik van een borstelwagen brengt RET Sandite aan op hotspot-locaties, waar sprake is van gladde sporen en doorslippen extra problemen oplevert vanwege de verkeerssituatie ter plaatse. Als de kans groter is op gladheid door ‘bladmoes’, dan maait de gemeente het gras en zuigt bladeren op. Ook worden de spoorstaven ruwer gemaakt om gladheid te voorkomen.

Verder zijn de onderhoudsbussen van Infraservices opnieuw ingericht en alle materialen gekoppeld aan QR-codes. Als een monteur materialen gebruikt, scant hij met zijn tablet de code. Vervolgens ontvangt de afdeling logistiek een signaal als het nodig is om de voorraad van een bepaald onderdeel aan te vullen.

Jaarcijfers

RET zag in 2019 het aantal reizigerskilometers met 2,8 procent stijgen. Dat is deels te danken aan de opening van de Hoekse Lijn. Deze nieuwe metroverbinding zorgde met 27.000 dagelijkse in- en uitstappers op een gemiddelde weekdag mede voor een groei van maar liefst vijf procent van het metroverkeer. De RET had in 2019 een nettowinst van 5,8 miljoen euro.

Ook RET zag het aantal reizigers door de coronacrisis de afgelopen maanden drastisch afnemen. “Op dit moment zitten we midden in de coronacrisis en bereiden we ons voor op terugkeer naar de honderd procent dienstregeling en de aanvullende maatregelen per 1 juni”, aldus Unck.

Gezien de groei die er in 2019 in het Rotterdamse reizigersvervoer te zien was, blijft Unck hameren op de noodzaak voor investeringen in het OV. “Niemand weet hoe het vanaf hier verder gaat als het om de gevolgen van corona gaat. Zeker niet de eerstvolgende jaren. Maar zolang er in deze regio 200.000 huizen worden bijgebouwd is het noodzaak om de investeringen in het OV daarmee gelijk te laten lopen. Bovendien kun je met investeringen het verdienvermogen van de regio blijvend versterken en de economie aanjagen, juist in deze tijden van belang.”

Lees ook:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.