Fehmarnbelttunnel

Nederlandse aannemers krijgen groen licht voor Fehmarnbelt-verbinding

Nederlandse aannemers BAM, Boskalis en Van Oord hebben groen licht gekregen voor de uitvoering van de contracten voor het ontwerp en de bouw van de Femernbelt-verbinding tussen Denemarken en Duitsland. In 2016 maakte opdrachtgever Femern A/S de voorlopige gunning van het grote project aan het consortium Femern Link Contractors (FLC) bekend. Het consortium was nog in afwachting van diverse vergunningen aan Deense en Duitse zijde en de ministeriële goedkeuring.

Woordvoerder Arno Pronk: “De joint venture heeft een zogenaamde ’Commencement Notice’ gekregen, wat inhoudt dat er formeel met het project kan worden gestart. De reden dat het zo lang heeft geduurd voordat er met de aanleg kon worden gestart is dat het een complex project is en dat we te maken hebben met twee wetgevende overheden. Aan beide zijden moesten er vergunningen worden verleend voor bijvoorbeeld de infrastructuur en het milieu.”

Het voordeel van de lange aanlooptijd was volgens de woordvoerder dat er in de tussentijd toch aan het project kon worden doorgewerkt. “We hebben samen met de opdrachtgever het ontwerp verder kunnen verfijnen en veel aandacht aan de voorbereidingen kunnen besteden.” Daarmee is volgens hem het vertrouwen van de partijen gegroeid in dat het project succesvol zal worden uitgevoerd.

Start contracten

Het consortium Femern Link Contractors (FLC), waar BAM, Boskalis en Van Oord deel van uitmaken, heeft nu goedkeuring om met de uitvoering van drie contracten te starten. Twee contracten richten zich op de bouw van de afzinktunnel en productiefaciliteit voor de prefabricage van de tunnelelementen. Het andere contract omvat de bouw van de tunneltoeritten, tolgebouwen en bruggen. De drie contracten hebben een gezamenlijke waarde van 3,4 miljard euro (prijsniveau 2015),  waarvan ongeveer 850 miljoen euro voor BAM.

De achttien kilometer lange afzinktunnel tussen de regio’s Lolland Falster in Denemarken en Sleeswijk-Holstein verkort de reistijd tussen de Duitse en Deense kust tot slechts tien minuten met de auto en zeven minuten met de trein. De huidige reistijd duurt per veerboot ongeveer een uur of er moet een omweg van 160 kilometer via het Deense Jutland worden gemaakt.

De aanleg van de Femernbelt-tunnel is een van de grootste infrastructurele projecten van Europa. De verwachting is dat deze verbinding handel en toerisme in de regio zal bevorderen.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “Nederlandse aannemers krijgen groen licht voor Fehmarnbelt-verbinding”

Loek van der Heide|14.05.20|12:36

Zo’n gewelidig project, en dat voor 3.5 miljard voor de Fehnmarnbelt. Hoe moeilijk is het voor VenW om voor ca. de helft van die 3.5 Mld het Afsluitdijkspoor plus 2 Naviducten te realiseren over deze zeewerende AANsluit-dijk… Desnoods investeren in EEN naviduct in combinatie met mega gemaal, en vismigratie inlaat…..

Loek vd H.

Loek van der Heide|14.05.20|12:40

Prachtig, die weg. -/- spoorverbinding tussen Dld en Denemarken.. Hoe moeilijk is het dan, om te investeren in een kustspoorlijn
de ontbrekende spoorweg schakel over de Afsluitdjijk naast de Lely-Hanze route aanvullend. en aansluitend op de Wunderlinie Groningen-Bremen. Het Afsluitdijkspoor verbindt de IJmondhavens rechtstreeks met de fehmarnbeld naar Scandinavië.
Loek vd Heide

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.