NS-conducteur, Flirt-trein Stadler, treinstation Tilburg

Vakbonden eisen extra maatregelen voor veiligheid spoorpersoneel

De spoorvakbonden willen dat er extra maatregelen worden genomen ter bescherming van het spoorpersoneel tijdens de ‘intelligente lockdown’. Al sinds de start van de strengere coronamaatregelen zien de spoorbonden de overlast en het aantal incidenten toenemen. Ze willen dat de treinen alleen toegankelijk wordt gemaakt voor werknemers met vitale beroepen. Daarnaast willen ze dat er duidelijkheid over de handhaving.

Vakbonden FNV Spoor, VVMC, CNV en VHS hebben een gezamenlijk pamflet opgesteld waarin ze een ‘dringend beroep’ hebben gedaan op NS om samen met de bonden ‘met de verantwoordelijke ministers in gesprek te treden’. NS heeft bij de vakbonden aangegeven al met andere OV-bedrijven en de ministeries Justitie en Infrastructuur en Waterstaat hierover in overleg zijn. De spoorvervoerder verwacht donderdag meer duidelijkheid te kunnen geven over aanvullende maatregelen ter bescherming van de medewerkers.

De bonden vinden dat de veiligheid van spoormedewerkers prioriteit moet krijgen en dat treinen daarom alleen toegankelijk moeten worden gemaakt voor medewerkers in cruciale beroepen door middel van een speciale vervoersbewijs. Daarnaast willen ze dat er duidelijkheid komt over wie er verantwoordelijk is voor de handhaving. NS zet op dit moment al meer beveiligers ter ondersteuning van Veiligheid en Service-medewerkers.

Veilige werkplek

Afgelopen zaterdag heeft de NS op het traject tussen Amsterdam en Rotterdam bij Gouda twee treinen uit de dienstregeling gehaald, omdat ze erg vol zaten en het daardoor niet mogelijk was voor reizigers om anderhalve meter afstand te houden. De conducteur vroeg een aantal reizigers om vrijwillig de trein te verlaten. Toen daar niet op werd gereageerd werd de trein opgeheven. De reizigers zijn vervolgens op station Gouda uitgestapt. De politie assisteerde daarbij.

“Als vakbonden zijn wij van mening dat alle medewerkers bij NS, in welke functie dan ook, recht op een veilige werkplek hebben. Ondanks dat er heel veel treinen zijn die nagenoeg leeg zijn, komt het wat ons betreft nog teveel voor dat er sprake is van een overvolle trein. Hierbij lijkt het vaak er op dat het lang niet meer alleen om medewerkers uit cruciale sectoren gaat. Agressie en geweld zorgen voor heel veel frustratie en zorgen bij de hardwerkende medewerkers van NS”, aldus de bonden.

Lees meer in ons Dossier over het coronavirus.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.