NS start tender voor nieuwe dubbeldekkers
NS start donderdag met de Europese aanbesteding voor een nieuwe generatie toegankelijke dubbeldekkers. Daarbij kijkt de vervoerder naar een trein die bestaat uit zowel enkeldeks- als dubbeldeksrijtuigen. Om deze nieuwe treinen aan te kunnen schaffen start NS nu het aanbestedingstraject met een Request for Information (RFI) aan de spoormarkt. Het doel hiervan is om potentiële leveranciers te selecteren.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.
Bent u al abonnee?
Ik heb me wel es afgevraagd waarom NS niet overgaat tot het toevoegen van 1 nieuw toegankelijk rijtuig per VIRM-stam. Op die manier zou het IC-systeem in NL veel sneller toegankelijk zijn. Combineren met ETCS-inbouw en 3KV zou ook een slimme zijn.
Omdat VIRM tussen 2034 en 2048 aan het einde van zijn leven is, word dit (denk ik) niet gedaan
Het kan inderdaad wel een optie zijn voor VIRM4
Dat wordt de Stadler Kiss..
De Stadler Flirt heeft NS al die is enkel dek.
De Stadler Kiss is eigenlijk een Flirt, maar dan dubbeldeks.
+ momenteel is de Stadler Kiss volop in productie voor o.a. DB
1+1=2
Dat hele aanbesteden is een Europees moetje, schijnvertoning.
Bij het ontwerp van de originele IRM-treinen is geen rekening gehouden met eventuele gelijkvloerse instap. Er is gewoon geen ruimte om de verdiepingen te verhogen zonder dat je een rijtuig krijgt dat de stroomlijning beinvloed.