Een NS-trein op station Groningen

NS start tender voor nieuwe dubbeldekkers

Foto: Marieke van Gompel

NS start donderdag met de Europese aanbesteding voor een nieuwe generatie toegankelijke dubbeldekkers. Daarbij kijkt de vervoerder naar een trein die bestaat uit zowel enkeldeks- als dubbeldeksrijtuigen. Om deze nieuwe treinen aan te kunnen schaffen start NS nu het aanbestedingstraject met een Request for Information (RFI) aan de spoormarkt. Het doel hiervan is om potentiële leveranciers te selecteren.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

4 reacties op “NS start tender voor nieuwe dubbeldekkers”

Arco Sierts|09.04.20|14:42

Ik heb me wel es afgevraagd waarom NS niet overgaat tot het toevoegen van 1 nieuw toegankelijk rijtuig per VIRM-stam. Op die manier zou het IC-systeem in NL veel sneller toegankelijk zijn. Combineren met ETCS-inbouw en 3KV zou ook een slimme zijn.

David Petersen|09.04.20|15:59

Omdat VIRM tussen 2034 en 2048 aan het einde van zijn leven is, word dit (denk ik) niet gedaan
Het kan inderdaad wel een optie zijn voor VIRM4

Harry Kikkert|22.04.20|20:56

Dat wordt de Stadler Kiss..

De Stadler Flirt heeft NS al die is enkel dek.
De Stadler Kiss is eigenlijk een Flirt, maar dan dubbeldeks.
+ momenteel is de Stadler Kiss volop in productie voor o.a. DB

1+1=2
Dat hele aanbesteden is een Europees moetje, schijnvertoning.

Dylan Tjon Kam|25.04.20|18:01

Bij het ontwerp van de originele IRM-treinen is geen rekening gehouden met eventuele gelijkvloerse instap. Er is gewoon geen ruimte om de verdiepingen te verhogen zonder dat je een rijtuig krijgt dat de stroomlijning beinvloed.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

NS start tender voor nieuwe dubbeldekkers | SpoorPro.nl
Een NS-trein op station Groningen

NS start tender voor nieuwe dubbeldekkers

Foto: Marieke van Gompel

NS start donderdag met de Europese aanbesteding voor een nieuwe generatie toegankelijke dubbeldekkers. Daarbij kijkt de vervoerder naar een trein die bestaat uit zowel enkeldeks- als dubbeldeksrijtuigen. Om deze nieuwe treinen aan te kunnen schaffen start NS nu het aanbestedingstraject met een Request for Information (RFI) aan de spoormarkt. Het doel hiervan is om potentiële leveranciers te selecteren.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

4 reacties op “NS start tender voor nieuwe dubbeldekkers”

Arco Sierts|09.04.20|14:42

Ik heb me wel es afgevraagd waarom NS niet overgaat tot het toevoegen van 1 nieuw toegankelijk rijtuig per VIRM-stam. Op die manier zou het IC-systeem in NL veel sneller toegankelijk zijn. Combineren met ETCS-inbouw en 3KV zou ook een slimme zijn.

David Petersen|09.04.20|15:59

Omdat VIRM tussen 2034 en 2048 aan het einde van zijn leven is, word dit (denk ik) niet gedaan
Het kan inderdaad wel een optie zijn voor VIRM4

Harry Kikkert|22.04.20|20:56

Dat wordt de Stadler Kiss..

De Stadler Flirt heeft NS al die is enkel dek.
De Stadler Kiss is eigenlijk een Flirt, maar dan dubbeldeks.
+ momenteel is de Stadler Kiss volop in productie voor o.a. DB

1+1=2
Dat hele aanbesteden is een Europees moetje, schijnvertoning.

Dylan Tjon Kam|25.04.20|18:01

Bij het ontwerp van de originele IRM-treinen is geen rekening gehouden met eventuele gelijkvloerse instap. Er is gewoon geen ruimte om de verdiepingen te verhogen zonder dat je een rijtuig krijgt dat de stroomlijning beinvloed.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.