Een NS-trein op station Groningen

NS start tender voor nieuwe dubbeldekkers

NS start donderdag met de Europese aanbesteding voor een nieuwe generatie toegankelijke dubbeldekkers. Daarbij kijkt de vervoerder naar een trein die bestaat uit zowel enkeldeks- als dubbeldeksrijtuigen. Om deze nieuwe treinen aan te kunnen schaffen start NS nu het aanbestedingstraject met een Request for Information (RFI) aan de spoormarkt. Het doel hiervan is om potentiële leveranciers te selecteren.

NS richt zich bij de aanbesteding op treinmaterieel met combinatie van enkeldeks/dubbeldeksrijtuigen geschikt voor snelheden tot 160 kilometer per uur. De basisorder betreft zo’n 30.000 stoelen met diverse opties voor aanvullende bestellingen en tevens een mogelijkheid voor het bestellen van soortgelijke treinen voor grensoverschrijdend treinverkeer.

Het streven is om in 2022 het contract met een leverancier te tekenen. Het is de bedoeling dat de nieuwe voertuigen vanaf 2027 op het Nederlandse spoor gaan rijden. Volgens de vervoerconcessie voor het hoofdrailnet heeft NS de verplichting om te zorgen voor voldoende materieel om de concessie tot 2025 uit te voeren. Daarnaast heeft de vervoerder de plicht op te zorgen voor continuïteit na deze concessieperiode. De vervoersconcessie van NS loopt in 2025 af.

Aanschaf en vernieuwing

NS heeft de afgelopen jaren 3,8 miljard euro geïnvesteerd in de aanschaf en vernieuwing van treinen. Op dit moment loopt bij Alstom een bestelling van 99 extra snelle intercity’s die mede bestemd zijn voor de hogesnelheidslijn. De eerste treinen uit deze order komen naar verwachting in 2021 op het spoor. NS heeft de mogelijkheid om van deze snelle intercity’s extra treinen te bestellen.

De Spaanse treinfabrikant CAF bouwt op dit moment nieuwe sprinters voor NS. De eerste 100 sprinters uit deze bestelling van in totaal 206 voertuigen rijden inmiddels op het Nederlandse spoor. Ook hierbij is er een optie om extra sprinters te bestellen.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

4 reacties op “NS start tender voor nieuwe dubbeldekkers”

Arco Sierts|09.04.20|14:42

Ik heb me wel es afgevraagd waarom NS niet overgaat tot het toevoegen van 1 nieuw toegankelijk rijtuig per VIRM-stam. Op die manier zou het IC-systeem in NL veel sneller toegankelijk zijn. Combineren met ETCS-inbouw en 3KV zou ook een slimme zijn.

David Petersen|09.04.20|15:59

Omdat VIRM tussen 2034 en 2048 aan het einde van zijn leven is, word dit (denk ik) niet gedaan
Het kan inderdaad wel een optie zijn voor VIRM4

Harry Kikkert|22.04.20|20:56

Dat wordt de Stadler Kiss..

De Stadler Flirt heeft NS al die is enkel dek.
De Stadler Kiss is eigenlijk een Flirt, maar dan dubbeldeks.
+ momenteel is de Stadler Kiss volop in productie voor o.a. DB

1+1=2
Dat hele aanbesteden is een Europees moetje, schijnvertoning.

Dylan Tjon Kam|25.04.20|18:01

Bij het ontwerp van de originele IRM-treinen is geen rekening gehouden met eventuele gelijkvloerse instap. Er is gewoon geen ruimte om de verdiepingen te verhogen zonder dat je een rijtuig krijgt dat de stroomlijning beinvloed.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.