Een intercitytrein van NS

Voorlopig geen Intercity Heerlen-Aken

Er komt geen Intercity (IC) van Heerlen naar Aken. Dat schrijft burgemeester Sjraar Cox van Sittard-Geleen aan de gemeenteraad. Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat heeft aan de gemeente laten weten dat het doortrekken van de intercity van Amsterdam via Heerlen naar Aken er voorlopig niet in zit. Met een verwacht exploitatietekort van 10 miljoen euro per jaar over het hele traject wordt de verbinding tussen Heerlen en Aken te duur geacht.

Tot 2028 zou de NS niet genoeg treinen hebben voor een Intercity naar Aken. Pas na 2031 zou er een heroverweging kunnen komen. Wel zal de minister volgens Cox waarschijnlijk gaan adviseren dat er een tweede sneltrein gaat rijden tussen Maastricht en Aken. Die moet gaan uitwijzen of er voldoende passagiers opstappen. Momenteel rijdt Arriva eens per uur met een sneltrein vanuit Maastricht naar Aken. Mogelijk worden dat er twee per uur.

Concessie 2025

Niet alleen Limburg pleit voor de internationale treinverbinding naar Aken. In november nam de Tweede Kamer een motie van CDA en SP aan om in de concessie van 2025 te regelen dat een Intercity tussen Amsterdam via Heerlen naar Aken gaat rijden. De minister legt die motie naast zich neer, blijkt uit de brief van Cox.

Limburg pleit nu voor het opnemen van de Intercity Amsterdam-Aken in de nieuwe NS-concessie 2025-2035. “Voor de regio blijft dit de belangrijkste inzet en heeft daarmee de hoogste prioriteit”, aldus Cox.

Een woordvoerster van de NS benadrukte in een reactie dat het doortrekken van de Intercity vanuit Enkhuizen-Amsterdam-Eindhoven-Heerlen naar Aken niet in te passen is in de huidige dienstregeling. Het zou te veel reizigers duperen, omdat de kans op vertragingen toeneemt en het overstappen daardoor bemoeilijkt wordt.

Voor 2031

“Het is niet zo dat wij die trein niet willen”, aldus de woordvoerster. “We willen op termijn met alle betrokken partijen om tafel. We kunnen overal een oplossing voor vinden.” Dat kan wat haar betreft ook vóór 2031. “Er zijn bovendien meerdere manieren om de Randstad met Aken te verbinden”, aldus de woordvoerster.

Bron: ANP

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

5 reacties op “Voorlopig geen Intercity Heerlen-Aken”

Pat Rick|05.02.20|17:02

Aken ligt toch veel te ver van Utrecht en de NS heeft gewoon geen zin en komt nu met spijkers op laag water. Laat ze gewoon de hele concessie teruggeven!

Want NS wil wel naar Berlijn, Londen, maar niet 1 km over de grens naar Aken, een Großstadt met 560.000 inw in de stadsregio (zou met gemak de 3de stad van NL zijn). De huidige lijn Heerlen-Aken is een succes en verdere groei kan komen vanuit de technologie. Sinds het Philips lab is gesloten forenzen vele mensen naar HTC Eindhoven met de auto.

John rdam|06.02.20|13:54

Laat de Limburgers vooral blij zijn met hun ‘eigen’ treinbedrijf dat de verbinding met Aken in regionaal beheer verzorgt. NS Internationaal blijkt nog niet eens in staat een goed functionerende IC verbinding Amsterdam – Brussel te onderhouden. Beter kiest Limburg voor het tevens doortrekken van de stoptrein uit Roermond – Sittard naar Aken, dan heb je met een overstap 2x zo veel reismogelijkheden tussen de Randstad en Aken.

Pat Rick|06.02.20|17:32

De limburgers zijn dus niet zo blij met Arriva: 2 van de 3 lijnen bungelen onderaan het klassement in Nederland en de Maaslijn heeft het erg bont gemaakt toen punktualiteit onder de 85% zakte.

Als de stoptrein vanuit R’mond wordt doorgetrokken kunnen er nog meer Duitsers naar de Outlet. Het is jammer dat NS er zo makkelijk vanaf komt en dat de minister zich niet hard maakt voor reizigers buiten de Randstad.

Frank Rochette|07.02.20|18:32

Het ergste is dat de minister een aangenomen motie negeert. Nu wachten wat de 2de kamer hiervan zegt

kees boer|10.02.20|18:18

Toch wel jammer,kijk,ik zie er toch wel wat in vanaf Eindhoven met meerspanningslocomotieven en dan door via Aken,Düren met Keulen zodat de Duitse genoemde steden ook een goede verbinding onderling wordt geboden;ieder begrijpt wel dat de huidige treinstellen niet geschikt zijn voor het Duitse net,de knip in Eindhoven lijkt me dit keer niet erg

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.