De draaideuren in Delft staan sinds 2015 open, bron: ProRail

‘Luchtkleppen’ moeten einde maken aan drukgolven in station Delft

Technici van ProRail zijn gestart met het testen van een aantal oplossingen voor de drukgolven op station Delft. Sinds de opening van het station in 2015 zijn er problemen met onder meer de draaideuren. Die gaan vanzelf draaien wanneer er een trein op hoge snelheid langsrijdt.

Station Delft is als enige treinstation ter wereld volledig afgesloten en dat zorgt volgens ProRail voor problemen. Op hoge snelheid langsrazende treinen veroorzaken windstoten in het station. Deze drukgolven veroorzaakten aanvankelijk zo veel wind in het station dat de draaideuren vanzelf gingen ronddraaien. “Om te voorkomen dat mensen zich aan de deuren bezeren, zijn de deuren sinds die tijd open en mogen treinen niet harder dan tachtig kilometer per uur rijden in de tunnel. Daardoor kan de drukgolf onbelemmerd naar buiten”, aldus ProRail.

Kleppen en schachten

De spoorbeheerder werkt sinds de problemen geconstateerd werden aan een oplossing. Op dit moment test ProRail luchtschachten in het plafond en luchtkleppen over de hele lengte van de gevel. Deze kleppen bewegen met de luchtstroom mee. Omdat lucht de weg van de minste weerstand kiest, gaan de luiken open wanneer een drukgolf vanaf de perrons richting de in- en uitgangen van het station raast. In theorie zouden de deuren dan niet meer gaan draaien.

De tests in de komende maanden moeten uitwijzen of het ook echt gaat werken. “Als dat niet het geval is, zullen we verder moeten zoeken naar een goeie oplossing.”

Lees ook:

Onderwerpen:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

2 reacties op “‘Luchtkleppen’ moeten einde maken aan drukgolven in station Delft”

Arco Sierts|21.06.19|23:14

“Station Delft is als enige treinstation ter wereld volledig afgesloten en dat zorgt volgens ProRail voor problemen.”

Hey kiekeboe, slapende redactie! Hier wordt weer “op z’n HSL’s” de feiten omgedraaid. Is Prorail het oh zo zielige slachtoffer van bijzondere, zeer complexe en unieke techniek? NEEN.

ProRail heeft (net als met bodem Zwolle-Kampen en de Drontermeertunnel) gewoon stompzinnig zitten blunderen. STOP met deze waanzin. STOP met het goedpraten van inhoudelijke ACHTERLIJKHEID.

Jan Hoeijmakers|22.06.19|11:13

Dit probleem was/is er ook op ststion Deurne. Daar hebben ze roosters in de deuren gemaakt voor het voorkomen van dit luchtdruk probleem. Waarom is hier niet van geleerd.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.