Live blog RailTech Europe dag 2

Woensdag 27 maart gaat RailTech Europe zijn tweede dag in. Op het programma staan vandaag onder meer een bezoek van de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, een conferentie over energiebesparing op het spoor, tientallen workshops en live demonstraties. Het is allemaal te volgen in dit live blog.

16.40: Het congres over energiebesparing wordt afgesloten met een herhaling van de woorden van de staatssecretaris van Infrastructuur door dagvoorzitter Rob Goverde: “We hebben zonne-energie nodig en we hebben windenergie nodig, maar boven alles hersenenergie. Laten we het spoor vooral slim en energie-efficient maken. Tot morgen, op de laatste dag van de RailTech Europe Conferentie die in het teken staat van voorspellend onderhoud.”

15.00: ProRail Incidentenbestrijding demonstreert buiten hoe ze een lekkende goederenwagon te lijf gaan. De eerste stap is overleg met de Brandweer ter plaatse. Afhankelijk van het goedje dat uit de wagon lekt wordt een beschermend pak gekozen. Daarna wordt de lekkende vloeistof zo snel mogelijk opgevangen en indien mogelijk de lekkage zo snel mogelijk gestopt. “In dit geval lekt de afsluiter en gaat het team er een ‘Dogstar’ inzetten”, legt de ProRail-medewerker. Een prop waarmee de lekkende kraan tijdelijk dichtgezet kan worden. “Een noodreparatie waar de wagon mee terug naar de verlader kan. Als de ballast schoongemaakt is, kunnen we het spoor weer vrijgeven en kunnen de beschermende pakken weer uit.”

14.15: Maarten de Vries en Edward de Jong van Ricardo Rail helpen een aantal misverstanden over Condition Based Maintenance (CBM) uit de wereld tijdens een workshop over dit onderwerp. Bijvoorbeeld dat het geen vervanger is voor preventief onderhoud en dat het toepasbaar is op iedere vorm van onderhoud. “CBM kan wel een aantal visuele inspecties vervangen”, legt De Vries uit. “En verder moet je per storingsvorm een kosten-baten analyse maken. Bij een filter loont het niet om sensoren aan te brengen die de conditie monitoren, die vervang je gewoon periodiek.” Het onderwerp leeft onder de bezoekers van RailTech Europe, afgaande op de stoelen die allemaal bezet waren en grote aantal vragen uit publiek.

De tekst gaat verder onder de foto.

14.05: Hitoshi Hayashiya, general manager bij de Japanse spoorwegen JR East, vertelt over de snelle toename van het energieverbruik op zijn spoorlijn. Dit door de verdere elektrificatie van het netwerk en meer treinverkeer. Door het toepassen van nieuwe techniek nam het verbruik na 2011 weer af. JR East introduceerde regeneratieve energie techniek, hernieuwbare energie, energie management op de stations en batterij treinen. Verder installeerde JR East zeven energie opslagplaatsen langs de routes. Deze opslagfaciliteiten besparen tussen de 400 en 700 megawattuur per jaar, vertelt Hayashiva.

De tekst gaat verder onder de foto.

13.45: Fedor Ten Harve en Reinout Wissenburg van ProRail vertellen over het energie efficiencybeleid van de Nederlandse infrastructuurmanager. Wissenburg benadrukt het belang van transport over het spoor als milieuvriendelijke manier van reizen binnen de Europa. Ten Harve presenteert het duurzaamheidsprogramma van ProRail voor de periode 2016-2030. Een aantal van de in dat plan gestelde doelen is inmiddels bereikt inclusief het hergebruik van materialen, groene stroom en ruim 30 procent energiebesparing. Het energiebesparingsplan van ProRail is gebaseerd op het Trias Energetica concept dat bestaat uit het beperken van de energiebehoefte, het gebruik van groene stroom en zo efficient mogelijk produceren en gebruiken van fossiele energiebronnen. Het ultieme doel van ProRail is om tegen 2050 klimaatneutraal te zijn.

13.30: Het derde deel van de energieconferentie gaat van start. Hierin wordt vooral stilgestaan bij de praktische aspecten van energiebesparing. Chloe Lima-Vanzeler van de Franse SNCF Mobilities en Roesja Danek van NS geven een presentatie over het gebruik van Driver Advisory Systems door hun werkgevers.

12.35: Netwerk lunch.

12.05: Q&A sessie.

11.50: Benoît Bienfait, systeem programma manager bij Alstom België, geeft een presentatie over Automatic Train Operation (ATO) en de mogelijkheden die dit biedt om energie te besparen.

11.35: Eugenia Bonifazi, expert bij Ricardo energie en milieu, neemt de stappen door die de Nederlandse spoorsector zou moeten nemen om te kunnen voldoen aan Artikel 8 van de Energy Efficiency Directive (EED). Deze wet- en regelgeving wordt op 5 December 2019 van kracht. EED schrijft een minimaal aandeel van hernieuwbare energie in de transportsector voor van 14 procent per jaar van het totale energieverbruik in 2030. Dit betekent dat Nederlandse vervoerders meer milieuvriendelijk rollend materieel moeten hebben. Treinen die rijden op zonne-energie, waterstof- of batterijen.

11.30: Kabelfabrikant Draka geeft een workshop over de toekomst van railinfrastructuur. “De meeste innovaties vinden plaats op het gebied van brandveiligheid, hybride kabels en duurzaamheid”, aldus Wilco Veldkamp van Draka. “Nieuwe Europese eisen hebben de brandveiligheid sterk verbeterd. Verder verwachten wij met het toenemend belang van data uit het spoor dat we voeding, communicatie en signalering gaan combineren in een kabel in plaats van drie losse kabels.” Draka is verder trots op een nieuw ontwikkelde kabel waarvan ook de isolatie voor 100 procent te recyclen.

11.15: De tweede sessie staat in het teken van de start van de standaardisatie van energiebesparing op het spoor. Bart van der Spiegel, energie managementexpert bij Infrabel, vertelt over de aanpak in België.

De tekst gaat verder onder de foto.

10.50: koffie pauze.

10.25: Q&A sessie.

10.05: Staatsecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat leidt de rondetafeldiscussie in over internationaal treinverkeer. “Ik heb zelf heel goede herinneringen aan vele internationale treinreizen. Dat je binnen enkele uren van het centrum van de ene wereldstad naar de andere reist is magisch. Het is een aantrekkelijk alternatief voor vliegen en daar moeten we de komende jaren aan werken. De Co2-emissie is 30 procent lager dan vliegen. Tot 2025 verwachten we twee miljoen internationaal treinreizigers extra. NS Internationaal ziet nu al een groei van 10 procent van het aantal verkochte internationale treintickets. Toch is er veel ruimte voor verbetering. Zo is het online boeken van een vliegticket nog steeds eenvoudiger dan een treinticket. Dat kan beter. ”

10.00: Volgens Jacopo Tattini, transport en energie analyst bij het het Internationaal energieagentschap is het spoor het meest efficiënte transportmiddel. “De trein verbruikt minder dan 1 megajoule per passagier per kilometer.” Hoe de toekomst van het spoor er uit gaat zien hangt volgens hem af van de manier waarop de branche reageert op de groeiende vraag naar transport en de concurrentie vanuit andere modaliteiten.

Tekst gaat verder onder de foto.

09.35: Wim Bontinck, energie en milieu manager bij de Belgische vervoerder NMBS/SNCB, vertelt over het energiebesparingsbeleid van zijn werkgever. Tegen 2022 wil NMBS/SNCB een energiebesparing van 7 procent realiseren. Onder meer door te investeren in energiezuinige treinen. De nieuwe M7 treinen worden naar verwachting dit jaar nog geleverd. De tweede maatregel is energie-efficient gebruik maken van de gebouwen. 15 tot 20 procent van de energie gaat op aan het verwarmen en koelen van gebouwen. De volgende stap is zuinig ruiden en het installeren van energiemeter op locomotieven.

Tekst gaat verder onder de foto.

09.15: Rob Goverde trapt af met een algemene beschrijving van de manieren waarop energie bespaard kan worden op het spoor. Bijvoorbeeld door het gebruik van energiezuinige assets. “Maar de sleutel tot energiebesparing is snelheid”, zegt Goverde. Hij gaat daarbij gedetailleerd in op de manieren waarop zo energie-efficiënt gereden kan worden.

9.05: De tweede congresdag gaat van start met een presentatie van Stientje van Veldhoven, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat. Zij belicht het onderwerp energiebesparing op het spoor vanuit het oogpunt van het ministerie.

9.00: Programmamanager Marieke van Gompel opent de conferentie over energiebesparing op het spoor en verwelkomt de bezoekers. Rob Goverde, hoogleraar Railway Train Operations & Management TU Delft is vandaag dagvoorzitter.

Lees ook: Liveblog RailTech Europe 2019 Dag 1

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.