De vlag hangt half stok op het kantoor van NS in Utrecht

NS biedt medewerkers professionele hulp na schokkende gebeurtenis

Een spoorongeluk zoals vorige week in Oss gebeurde, kan een behoorlijke impact hebben op spoorpersoneel. Dat geldt ook voor zelfdodingen en agressie. Spoorvervoerder NS heeft daarom een speciaal vangnet ingericht, zodat medewerkers als ze daar behoefte aan hebben meteen opgevangen worden door professionele hulpverleners.

Zodra er een incident gebeurt vangt NS haar medewerkers gelijk op. NS heeft daarvoor een speciale wachtdienst ingericht met managers die getraind zijn op spoormedewerkers op te vangen. Niclas Visscher, manager Bedrijfsgezondheid, Arbo en Verzuim. “Wij doen dit al jaren op een zorgvuldige manier om ervoor te zorgen dat mensen gerichte ondersteuning krijgen naar aanleiding van iets wat hen op het werk is overkomen.”

Spoorongeluk Oss

Vorige week donderdag reed een elektrische bakfiets door een gesloten spoorboom. Vier kinderen overleden door de daaropvolgende botsing met een trein. Een vijfde kind en een medewerkster van de kinderopvang die het voertuig bestuurde raakten zwaargewond. Zij zijn inmiddels buiten levensgevaar.

Visscher: “Jaarlijks komen er een paar duizend incidenten en bedrijfsongevallen voor. Ook agressiegevallen kunnen veel impact hebben op het spoorpersoneel. Het ongeluk in Oss is een extreem geval. Ieder persoon reageert hier anders op en verwerkt dit op een andere manier. Tijdige professionele ondersteuning is echter cruciaal in de verwerking.”

Wachtdienst

NS heeft een wachtdienst ingericht met managers die getraind zijn om spoormedewerkers op te vangen. Per regio zijn er meerdere managers die dienst hebben. “In het geval van een incident krijgt de wachtdienst een melding. Deze manager is de eerste arm om de schouder van de spoormedewerkers. Hij of zij zorgt dat de medewerkers hun verhaal kwijt kunnen en helpt bijvoorbeeld bij het invullen van het papierwerk met de politie.”

“Deze managers zijn zelf vaak ook machinisten en hebben vaak zelf ook ervaring met incidenten, waardoor hun collega goed kunnen steunen. Ze doen melding van het incident, waardoor ook de directe leidinggevende van de spoormedewerker op de hoogte wordt gesteld.”

Ondersteuning

Een manager die wachtdienst heeft kan ook aangeven dat directe ondersteuning nodig is en daarvoor ondersteuning vragen, vertelt Visscher. “Dan worden de professionals van HSK ingeschakeld. Dit zijn ervaren deskundigen die weten hoe ze met crisissituaties om moeten gaan. HSK is een landelijk opererende organisatie voor psychische zorg gespecialiseerd in werknemerszorg. Nadat de manager die wachtdienst heeft de werknemer heeft opgevangen en heeft gezorgd dat deze veilig thuis is gekomen, neemt de directe manager het over. Deze gaat met de medewerker in gesprek.

Visscher: “We gaan bij NS uit van het zelfherstellend vermogen van een persoon. De eerste periode na het meemaken van een schokkende gebeurtenis is voor bijna iedereen heftig. Begrip, steun en erkenning van mensen uit de directe omgeving helpen om hier doorheen te komen. Een week na een incident laten we de medewerker een verwerkingstest invullen. Dat kan alleen of samen met de leidinggevende of met de partner thuis. Soms is het goed om het samen met de partner in te vullen, omdat die soms beter gedragsveranderingen herkent.”

Therapie

“De uitslag van de verwerkingstest wordt vervolgens ingedeeld in de categorieën groen, oranje en rood. Bij oranje is de impact van een incident hoog en is het nog niet verwerkt. In de rode categorie is er een serieuze kans op blijvende klachten. Zowel in de oranje als rode categorie neemt een professional van HSK direct contact.”

“De mensen van HSK stellen de medewerker gerust en bepalen op basis van gesprekken of er verdere hulp of ondersteuning nodig is. Dat kan een therapiebehandeling zijn, waar we direct mee kunnen starten. De psychologen bieden ook bijvoorbeeld EMDR- of cognitieve gedragstherapie aan. Dat verschilt per persoon per situatie.”

Hulp

“Daarbij gaat het niet alleen om de machinisten, maar ook bijvoorbeeld om medewerkers van kiosken die een overval hebben meegemaakt of Veiligheid- en Service-personeel dat te maken heeft gehad met agressie. Onze medewerkers kunnen altijd aan de bel trekken als het niet goed met hun gaat. Ook als niet direct aan een incident is gekoppeld of om een incident uit het verleden gaat. Zij kunnen zonder tussenkomst van hun leidinggevende een test maken en de juiste hulp krijgen.”

Lees ook:

Onderwerpen: , ,

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en adjunct-hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

1 reactie op “NS biedt medewerkers professionele hulp na schokkende gebeurtenis”

Hans van den Berg|29.09.18|16:54

De (team)managers rijdend personeel, die in rouleerdienst 24/7 wachtdienst 1e niveau draaien bij NS, zijn vakinhoudelijk deskundig. Zij hebben, of een hoofdconducteur- of een machinistenopleiding gevolgd. Deze functionarissen doen in eerste aanleg uitsluitend de opvang bij calamiteiten van hoofdconducteurs en machinisten. Daarnaast verzorgen de teammanagers de vervolgopvang van hun eigen personeel, als dat nodig mocht zijn.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.