Spoorwegovergang, Mariazeller spoorlijn, Kirchberg an der Pielach, Oostenrijk

Oostenrijk start uitrol beveiligingssystemen spoorwegovergangen

In Oostenrijk is onlangs een nieuw lichtsignaleringssysteem voor de beveiliging van een spoorwegovergang bij Kirchberg an der Pielach geïnstalleerd. Deze spoorwegovergang maakt deel uit van de Mariazeller spoorlijn die ruim 220 spoorwegovergangen telt. De installatie van het lichtinstallatiesysteem maakt onderdeel uit van de landelijke implementatie van de verordening voor gelijkvloerse overgangen en kruisingen in Oostenrijk.

Deze verordening is in 2012 aangenomen en stelt als eis dat alle gelijkvloerse kruisingen en overgangen op veiligheid worden geïnspecteerd. In de meeste gevallen zal dat betekenen dat er een technisch veiligheidssysteem moet worden geïnstalleerd.

Spoorwegovergangen

De meeste van de 220 spoorwegovergangen van de Mariazeller spoorlijn moeten het op dit moment nog stellen zonder technologische beveiliging. Dit geldt ook voor een groot aantal andere spoorwegovergangen in Oostenrijk. De nieuwe verordening schrijft voor dat bij wegen die meer dan drieduizend voertuigen per dag te verwerken hebben en ter plaatse voor treinen een toegestane maximumsnelheid van 80 kilometer per uur geldt, uitgerust moeten worden met een technisch veiligheidssysteem.

Het lichtsignalatiesysteem dat bij Kirchberg an der Pielach is geïnstalleerd komt van EBE Solutions uit Wenen. Een belangrijk onderdeel van het systeem is het automatiseringssysteem PSS 4000 van Pilz. Dit vormt de kern van de regeltechnologie.

Typegoedkeuring

De typegoedkeuring van het systeem voldoet aan de Oostenrijkse spoorwegenwet. Daarnaast draagt het systeem de CENELEC-goedkeuring, die voor heel Europa geldt. Het systeem is exclusief samengesteld uit in de sector gebruikte standaardcomponenten, ook voor wat betreft de automatisering. Het behaalde niveau voor functieveiligheid komt overeen met SIL2 van EN 50129. “Daarmee is dit in Oostenrijk het eerste beveiligingssysteem voor gelijkvloerse overgangen met veiligheidsintegriteit niveau 2”, zo benadrukt Alfred Paukerl algemeen directeur van EBE Solutions.

“Het is tevens het eerste systeem waaraan een volledige risicoanalyse is voorafgegaan. Voorheen was het in de spoorwegbranche meestal zo dat alle systemen moesten voldoen aan het hoogste veiligheidsniveau SIL 4, zonder dat er een risicoanalyse op basis van deze vereiste werd uitgevoerd. SIL 4 maakt echter meteen al de ontwikkeling complexer en de systemen duurder.”

Risicoanalyse

EBE Solutions is samen opgetrokken met de Weense Technische Universiteit en het Oostenrijkse Instituut voor Technologie (AIT), deskundigen van de Technische Universiteit in Braunschweig, Duitsland, en de ETH (Technische Hogeschool Zürich) om een wiskundig risico-analyse-instrument voor gelijkvloerse overgangen te ontwikkelen die voldoet aan de  Europese gemeenschappelijke veiligheidsmethoden (Common Safety Methods), de standaard in de spoorwegensector.

“Daardoor zijn wij momenteel de enige fabrikant met een gedocumenteerd besluitvormingsplatform voor SIL 2 en kunnen we aantoonbaar maken dat we voldoen aan de functieveiligheid die vereist is voor veiligheidssystemen voor gelijkvloerse overgangen”, aldus Paukerl.

 

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.