Utrecht Leidsche Rijn, station

89 miljoen voor spoorverdubbeling Utrecht Centraal

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu trekt 89 miljoen euro uit voor de spoorverdubbeling tussen Utrecht Centraal en Utrecht Leidsche Rijn. Dat werd zaterdag bekendgemaakt bij de opening van het nieuwe station Utrecht Leidsche Rijn. Naast het station werd zaterdag ook een nieuw keerspoor opgeleverd.

Met de in gebruikname van het nieuwe keerspoor kunnen op werkdagen tot 20.00 uur vier Sprinters per uur stoppen op Utrecht Terwijde, Vleuten en Woerden, in plaats van de huidige twee per uur.

Nieuwe station

“Het nieuwe station Utrecht Leidsche Rijn maakt het OV in de Utrechtse regio voor veel reizigers nog aantrekkelijker. Vanaf dit station ben je  binnen vier minuten op Utrecht Centraal”, stelde staatssecretaris Wilma Mansveld  van Infrastructuur en Milieu bij de opening.

Om de nieuwe spoorverdubbeling mogelijk te maken bouwt ProRail een tweede, stillere spoorbrug voor twee sporen over het Amsterdam-Rijnkanaal, tussen de Hogeweidebrug en de huidige spoorbrug. Met de spoorverdubbeling tussen Utrecht Centraal en Utrecht Leidsche Rijn kan op termijn het aantal Sprinters tussen Utrecht Centraal en Woerden worden uitgebreid tot uiteindelijk zes Sprinters per uur.

Spoornetwerk

Daarnaast wordt hiermee de robuustheid en punctualiteit op het traject Woerden – Utrecht verbeterd. Naar verwachting is de spoorverdubbeling eind 2018 gereed. De regio Utrecht heeft dan een hoogwaardig spoornetwerk met nieuwe stations en meer dan 80 kilometer nieuw spoor waardoor de duurzame mobiliteit in de regio een flinke impuls krijgt.

Naast de aanpak van de spoorweginfrastructuur op en rond Utrecht, worden ook andere maatregelen genomen om het treinverkeer rond Utrecht Centraal te verbeteren. ProRail bouwt samen met NS en de gemeente Utrecht de OV-terminal af.

Uitbreiding

Daarnaast breidt ProRail de sporen rondom Utrecht Centraal uit en worden er nieuwe stations rond Utrecht gebouwd, zoals het station Utrecht Leidsche Rijn en over een aantal jaar station Utrecht Vaartsche Rijn. Ook wordt fors geïnvesteerd in een betere doorstroming van de treinen rondom Utrecht Centraal.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.