Limmo Peninsula schacht, Londen, Crossrail

Nieuwe tunnelboormachine voor spoorinfrastructuur Londen

De eerste onderdelen van de tunnelboormachine Elizabeth zijn woensdag aangekomen in Limmo Peninsula in westelijk Londen. Het inzetten van de tunnelboormachine is onderdeel van het Crossrail-project waarbij 21 kilometer aan geboorde tunnels worden aangelegd. Het Crossrail-project moet Londen beter bereikbaar maken per spoor. 



Elizabeth is 150 meter lang en weegt 1000 ton. De onderdelen van tunnelboormachine worden op het Limo schiereiland in elkaar gezet. Daarna daalt de machine af in twee enorme schachten om twee oostelijke tunnels tussen Docklands en het centrum van Londen te maken.

Samen met tunnelboormachine Victoria gaat Elizabeth het langste tunnel-gedeelte van het project maken. De tunnel is 8,3 kilometer lang en gaat via Canary Wharf, Whitechapel en Liverpool Street 
naar Farringdon Station.

Aanleg natuurgebied

Projectmanager Peter Main van Crossrail vertelt dat de tunnelboormachines ongeveer 1,2 miljoen ton opgegraven materiaal onder Londen uitsnijden. De machines helpen bouwen aan een spoorlijn die het vervoer per spoor zal veranderen in de hoofdstad.

Als Crossrail wordt geopend, dan kunnen passagiers volgens de projectmanager in 20 minuten van Abbey Wood naar Farringdon reizen en in minder dan 45 minuten van Stratford naar Heathrow. De opgegraven grond wordt gebruikt voor de aanleg van een natuurgebied.

De Crossrail-route zal straks door 37 stations gaan en 118 kilometer lang zijn. De treinen kunnen straks door de nieuwe dubbel geboorde tunnels (21 kilometer) van Maidenhead en Heathrow in het westen naar Shenfield en Abbey Wood in het oosten gaan.

Betere bereikbaarheid

Als Crossrail opent, zal de capaciteit van het treinnetwerk met 10 procent toenemen en de reistijd verminderen. De totale kosten voor het project staan geraamd op 14,8 miljard pond (18 miljard euro). Het project zal naar verwachting in 2018 zijn afgerond.

Het Crossrail-project moet Londen beter bereikbaar maken per spoor. De nieuwe spoorinfrastructuur door Londen krijgt een lengte van ruim 118 kilometer en moet aansluiten op de bestaande spoor- en metrolijnen. In 2018 moet het project klaar zijn.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.