schipholtunnel

Branchevereniging pleit voor lager energieprijsplafond voor spoorwegen

2019, ProMedia

De Gemeenschap van Europese Spoorweg- en Infrastructuurondernemingen (CER) vindt het voorstel om een energieprijsplafond van 180 euro per megawattuur voor duurzame- en kernenergie een stap in de goede richting maar tevens te hoog voor de spoorwegen. Daarnaast moeten de lidstaten meer oog hebben voor de precaire situatie van de spoorbedrijven, aldus de CER.

Volgens de belangenclub wordt het voor spoorbedrijven steeds moeilijker in het huidige prijsklimaat om rendabel te opereren. Volgens een peiling van de CER betalen bedrijven gemiddeld 420 euro per megawattuur. Daarmee is de energierekening van de spoorwegen zeker verdrievoudigd en in sommige gevallen zelfs vertienvoudigd.

Nu bedrijven tevens te maken krijgen met aflopende energiecontracten, wachten nieuwe verhogingen. De CER zegt dat bedragen van 500 euro per megawattuur niet uitgesloten zijn. NS ontspringt de dans voorlopig. Hun contract voor tractie-energie is vastgelegd tot en met 2024, waardoor het bedrijf nu minder last heeft van de gestegen energiekosten. NS kan dankzij zijn huidige energiecontract extra kosten van ruim 1 miljard euro ontlopen, bleek vorige maand uit de halfjaarcijfers.

Maatregelen gewenst

De CER stelt daarom voor de spoorwegen op te nemen in de tien strategische principes voor energiebesparing zoals eerder dit jaar voorgesteld door het Internationaal Energieagentschap (IEA). Door met deze tien punten aan de slag te gaan, zouden snel en bestendig besparingen gerealiseerd kunnen worden.

De spoorwegen, als duurzame vorm van vervoer dat in veel gevallen van groene stroom gebruik maakt, zouden wat de CER betreft aangewezen moeten worden als een van de sectoren die ontzien moeten worden in het streven naar besparingen. Daarnaast zou zoals gezegd het energieprijsplafond verder omlaag moeten.

“Het zou nogal paradoxaal zijn als er geen maatregelen zouden komen ter bescherming van de spoorwegen tegen de scherp gestegen energieprijzen. Dat zou betekenen dat alle stappen die gezet zijn om fossiele brandstoffen uit te faseren, voor niets geweest zijn. En dat de transportsector weer uitkomt bij het vervuilende wegvervoer, dat met minder extreme kostenstijgingen te maken heeft. Het spoorvervoer als efficiënte en duurzame manier van transport moet bescherming krijgen in de vorm van voldoende energie tegen redelijke prijzen via een prijsplafond”, aldus CER-naas Alberto Mazzola.

Eerder trokken internationale belangenvereniging voor de spoorsector ERFA en de internationale vereniging voor gecombineerd spoor- en wegvervoer UIIR ook al aan de bel bij de Europese Commissie over de hoge energieprijzen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.