ERTMS Atlas Level 2 op het Zwitserse spoor, foto: Alstom Transport / E. Lamperti

Treinsector viert de Maand van ERTMS met innovatieve evenementen

Foto: Alstom Transport / E. Lamperti

Drie jaar na de start van de uitrol van ERTMS is het tijd om te evalueren en te kijken welke ontwikkelingen er nog meer op stapel staan. In juni, omgedoopt tot de Maand van ERTMS, vinden er om die reden interessante evenementen plaats die in het teken staan van ERTMS.

Op dinsdag 14 juni wordt in de Fokker Terminal in Den Haag afgetrapt met het ERTMS Congres, gevolgd door het RailTech Europe Event 2022 dat van dinsdag 21 juni tot donderdag 23 juni plaatsvindt in de Jaarbeurs in Utrecht.

Time to act

Het thema dat is gekozen voor het ERTMS Congres in Den Haag is Time To Act de vervanging van het ATB-systeem naar ERTMS is een van de belangrijkste ontwikkelingen van de komende decennia binnen de verbetering van het Europese spoornetwerk.

Op het congres in Den Haag is gekozen voor drie belangrijke thema’s (samenwerken, digitalisering en innovaties) om te evalueren en te discussiëren hoe het proces rond de invoering van het ERTMS-systeem nog verder geprofessionaliseerd en uitgebreid kan worden.

Samenwerking, digitalisering en innovaties

Tijdens de sessies wordt er gekeken naar nieuwe samenwerkingsverbanden die zijn ontstaan, maar ook naar de kansen om de samenwerkingsverbanden juist verder uit te breiden. Dat kan door samen te werken in de keten (Ketenbeheer), maar juist ook samenwerking met buurlanden is belangrijk voor verbeteringen van de Europese Spoorwegruimte.

Het ERTMS Congres biedt ook specifieke aandacht aan de digitale mogelijkheden die ERTMS verder
nog heeft omdat het veel data oplevert. Een interessante vraag is dan ook hoe we deze data het
beste kunnen delen zonder dat de veiligheid en privacy in het geding raakt. Een ander onderwerp dat
daar bij komt kijken is: Hoe zorgen we ervoor dat alle landen klaar zijn voor de digitale omslag binnen
het treinvervoer?

Wat vaststaat is dat ERTMS een platform biedt met nieuwe mogelijkheden en ruimte voor innovatie.
Tijdens diverse sessies zal ook hier aandacht aan worden besteed op het ERTMS Congres. De trein
concurreert steeds meer het het weg- en vliegverkeer, maar hoe zorgt de spoorsector ervoor dat we blijven ontwikkelen en verduurzamen om te blijven concurreren met (vervuilende) reisalternatieven?

RailTech Europe Event 2022

Op het internationale RailTech Europe Event (21 tot 23 juni) in de Jaarbeurs in Utrecht zal dieper in worden gegaan op de vraag hoe de digitale transformatie van het spoor niet alleen efficiënter kan worden gemaakt en getoetst op effectiviteit, maar ook kan worden versneld om binnen de sector bij te blijven op innovatief vlak.

FRMCS

Ook zal er tijdens het driedaagse evenement worden gekeken naar andere factoren die de digitalisering van het spoorvervoer mogelijk maken, zoals het Future Rail Mobile Communication System (FRMCS). Want wag mag de sector nog breder verwachten van bijvoorbeeld moderne mobiele breedbandtechnologie? Waar staan we en wat zijn nog lopende uitdagingen in de transitie naar 5G en 6G?

ATO

Tot slot, kan Automatic Train Operation (ATO) de deur openen naar een meer dynamische, echt geschikte spoorweg? Deze en andere vragen worden allemaal beantwoord tijdens het RailTech Europe Event 2022 in de Jaarbeurs in Utrecht.

Meer informatie over het ERTMS Congres kun je hier vinden. Aanmelden voor het RailTech Europe Event 2022 kan hier.

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

1 reactie op “Treinsector viert de Maand van ERTMS met innovatieve evenementen”

asierts|02.06.22|13:42

Beste Kenneth, ERTMS (beter: ETCS) vervangt in Nederland niet zozeer het ATB-systeem, maar vooral het klassieke NS54-baanseinsysteem. DAT is wat wezenlijk is aan de ETCS-uitrol in Nederland. Het vervallen van de baanseinen door directe digitale overdracht van rijtoestemmingen op de boordcomputer maakt meer veiligheid, betere benutting, hogere snelheden, later remmen, kortere rijtijden, energiebesparing, automatisch rijden en kostenbesparingen aan infrazijde mogelijk.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.