Speciale constructie moet nieuw tramtracé Nieuwegein stiller maken

In Nieuwegein wordt vanaf begin volgend jaar gewerkt aan een nieuw stationsgebied bij winkelcentrum CityPlaza. Als onderdeel daarvan wordt 400 meter aan trambaan vernieuwd, waarbij tevens het tracé aangepast wordt. Met speciale maatregelen moeten trillingen en eventuele geluidsoverlast van het spoor verminderd worden, zegt omgevingsmanager Franke Smidstra van Dura Vermeer in de uitzending van SpoorProTV.

Smidstra doelt daarmee op de zogeheten continue ondersteunende spoorstaaf-constructie van de trambaan. “De rails rusten als het ware op plakband in plaats van een reeks losse ondersteuningspunten. Hierdoor heb je minder overgangen en dus minder trillingen en geluidsoverlast.” De constructie, bekend van de toepassing in de Noorse hoofdstad Oslo, heeft bovendien als voordeel dat het makkelijker is om spoorsecties te vervangen, zegt Smidstra.

De boog in het bestaande tracé komt te vervallen zodat de tram straks kaarsrecht kan halteren. Dit moet het instappen vergemakkelijken. De nieuwe halte krijgt weliswaar een andere locatie maar dat is nog altijd een plek pal naast het bestaande winkelcentrum, zodat bezoekers vanuit de omgeving met het openbaar vervoer naar CityPlaza kunnen blijven komen.

De bijzonderheden van de nieuwe halte zijn volgens Smidstra dat deze beter in de openbare ruimte geïntegreerd kan worden doordat de perrons lager zijn. Dit sluit bovendien beter aan bij het nieuwe materieel. Op termijn krijgt het station ook een overkapping, maar dat valt buiten de contractscope van Dura Vermeer.

“Het nieuwe station is de opmaat naar een heus OV-knooppunt, omdat er in de toekomst ook een nieuwe bushalte gepland is. Daarmee kunnen reizigers makkelijker overstappen.” De bushalte staat gepland voor 2025, twee jaar later dan oorspronkelijk de bedoeling was.

Koppeling van SUNIJ-lijn en Uithoflijn afzonderlijk project

Het nieuwe stationsgebied is onderdeel van een bredere opwaardeersessie van het stadshart van Nieuwegein. Zo worden er 450 huur- en koopwoningen gebouwd, komt er meer ruimte voor groen en worden er “sfeervolle openbare ruimtes” ingericht.

Dat is tevens de reden waarom de koppeling van de SUNIJ-lijn en de Uithoflijn in Utrecht geen onderdeel is van het project rond de nieuwe tramhalte en de trambaanvernieuwing, zegt Felix Paleari, projectmanager bij de provincie Utrecht.

“Dat zijn twee projecten die naast elkaar bestaan en die gezien de grootte ervan beter afzonderlijk uitgevoerd kunnen worden”, aldus Paleari.

Technisch is de koppeling van de SUNIJ-lijn en de Uithoflijn al een feit sinds de ingebruikname van de Uithoflijn in 2019. De verkeerskundige koppeling vergt echter ook aanpassingen in de openbare ruimte. Behalve om de aanpassingen in het stationsgebied van Utrecht zijn dat ook het project Nieuwegein City en de spooromlegging.

Bekijk hier het interview met Franke Smidstra en Felix Paleari:

Geluidsoverlast zoveel mogelijk beperken

In januari start de buitendienststelling voor die ombouwwerkzaamheden. Volgend jaar juni moet het traject weer helemaal operationeel zijn. Tijdens de buitendienststelling van zes weken moet een hoop werk verricht worden. Volgens Smidstra ontkomt Dura Vermeer daardoor niet aan werkzaamheden die ’s nachts verder gaan.

“Om geluidsoverlast te beperken zullen we de luidruchtige werkzaamheden zoveel mogelijk overdag uitvoeren. Daarnaast zullen we de spoorstaven niet slijpen naar doorbranden. De betonnen platen willen we niet doorprikken maar in stukken zagen. De verdere verwerking van het materiaal doen we weg van de projectlocatie”.

Ook de reizigers ontkomen niet aan hinder, zegt Paleari. “De trambaan is een belangrijke ader, maar we hebben goed gekeken naar hoe de planning zo netjes mogelijk kan. Zo zijn er rijden er onder andere vervangende bussen.”

Vanaf de nieuwe tramhalte in Nieuwegein kunnen dagelijks vijfduizend reizigers gebruikmaken van de tram. Vanaf de halte kunnen reizigers volgend jaar ook over de gehele tramlijn tussen Utrecht Science Park, Nieuwegein en IJsselstein gebruikmaken van het openbaar vervoer. Het verplicht overstappen op tramhalte Jaarbeursplein is daarmee definitief verleden tijd.

Lees meer:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Speciale constructie moet nieuw tramtracé Nieuwegein stiller maken | SpoorPro.nl

Speciale constructie moet nieuw tramtracé Nieuwegein stiller maken

In Nieuwegein wordt vanaf begin volgend jaar gewerkt aan een nieuw stationsgebied bij winkelcentrum CityPlaza. Als onderdeel daarvan wordt 400 meter aan trambaan vernieuwd, waarbij tevens het tracé aangepast wordt. Met speciale maatregelen moeten trillingen en eventuele geluidsoverlast van het spoor verminderd worden, zegt omgevingsmanager Franke Smidstra van Dura Vermeer in de uitzending van SpoorProTV.

Smidstra doelt daarmee op de zogeheten continue ondersteunende spoorstaaf-constructie van de trambaan. “De rails rusten als het ware op plakband in plaats van een reeks losse ondersteuningspunten. Hierdoor heb je minder overgangen en dus minder trillingen en geluidsoverlast.” De constructie, bekend van de toepassing in de Noorse hoofdstad Oslo, heeft bovendien als voordeel dat het makkelijker is om spoorsecties te vervangen, zegt Smidstra.

De boog in het bestaande tracé komt te vervallen zodat de tram straks kaarsrecht kan halteren. Dit moet het instappen vergemakkelijken. De nieuwe halte krijgt weliswaar een andere locatie maar dat is nog altijd een plek pal naast het bestaande winkelcentrum, zodat bezoekers vanuit de omgeving met het openbaar vervoer naar CityPlaza kunnen blijven komen.

De bijzonderheden van de nieuwe halte zijn volgens Smidstra dat deze beter in de openbare ruimte geïntegreerd kan worden doordat de perrons lager zijn. Dit sluit bovendien beter aan bij het nieuwe materieel. Op termijn krijgt het station ook een overkapping, maar dat valt buiten de contractscope van Dura Vermeer.

“Het nieuwe station is de opmaat naar een heus OV-knooppunt, omdat er in de toekomst ook een nieuwe bushalte gepland is. Daarmee kunnen reizigers makkelijker overstappen.” De bushalte staat gepland voor 2025, twee jaar later dan oorspronkelijk de bedoeling was.

Koppeling van SUNIJ-lijn en Uithoflijn afzonderlijk project

Het nieuwe stationsgebied is onderdeel van een bredere opwaardeersessie van het stadshart van Nieuwegein. Zo worden er 450 huur- en koopwoningen gebouwd, komt er meer ruimte voor groen en worden er “sfeervolle openbare ruimtes” ingericht.

Dat is tevens de reden waarom de koppeling van de SUNIJ-lijn en de Uithoflijn in Utrecht geen onderdeel is van het project rond de nieuwe tramhalte en de trambaanvernieuwing, zegt Felix Paleari, projectmanager bij de provincie Utrecht.

“Dat zijn twee projecten die naast elkaar bestaan en die gezien de grootte ervan beter afzonderlijk uitgevoerd kunnen worden”, aldus Paleari.

Technisch is de koppeling van de SUNIJ-lijn en de Uithoflijn al een feit sinds de ingebruikname van de Uithoflijn in 2019. De verkeerskundige koppeling vergt echter ook aanpassingen in de openbare ruimte. Behalve om de aanpassingen in het stationsgebied van Utrecht zijn dat ook het project Nieuwegein City en de spooromlegging.

Bekijk hier het interview met Franke Smidstra en Felix Paleari:

Geluidsoverlast zoveel mogelijk beperken

In januari start de buitendienststelling voor die ombouwwerkzaamheden. Volgend jaar juni moet het traject weer helemaal operationeel zijn. Tijdens de buitendienststelling van zes weken moet een hoop werk verricht worden. Volgens Smidstra ontkomt Dura Vermeer daardoor niet aan werkzaamheden die ’s nachts verder gaan.

“Om geluidsoverlast te beperken zullen we de luidruchtige werkzaamheden zoveel mogelijk overdag uitvoeren. Daarnaast zullen we de spoorstaven niet slijpen naar doorbranden. De betonnen platen willen we niet doorprikken maar in stukken zagen. De verdere verwerking van het materiaal doen we weg van de projectlocatie”.

Ook de reizigers ontkomen niet aan hinder, zegt Paleari. “De trambaan is een belangrijke ader, maar we hebben goed gekeken naar hoe de planning zo netjes mogelijk kan. Zo zijn er rijden er onder andere vervangende bussen.”

Vanaf de nieuwe tramhalte in Nieuwegein kunnen dagelijks vijfduizend reizigers gebruikmaken van de tram. Vanaf de halte kunnen reizigers volgend jaar ook over de gehele tramlijn tussen Utrecht Science Park, Nieuwegein en IJsselstein gebruikmaken van het openbaar vervoer. Het verplicht overstappen op tramhalte Jaarbeursplein is daarmee definitief verleden tijd.

Lees meer:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.