Klimaattrein moet beleidsbepalers en spoorsector op één lijn krijgen

Beleidsbepalers en spoorprofessionals kijken nog te vaak naar elkaar om de sector in beweging te krijgen. De klimaattrein die op 30 oktober vanuit Amsterdam vertrekt naar de VN Klimaattop in Glasgow moet daar verandering in brengen, zegt Erika van der Linden van initiatiefnemer Rail to the COP in de uitzending van SpoorProTV.

Tijdens de reis moet met mini-conferenties de samenwerking en onderlinge communicatie verbeterd worden. “We grijpen met de klimaattrein de mogelijkheid om zoveel mogelijk mensen van verschillende achtergronden in een ruimte te krijgen met beide handen aan. Vooral het gegeven dat er veel beleidsbepalers meereizen, betekent dat er concrete doelstellingen uit de reis moeten komen rollen”, zo zegt Van der Linden.

Daarvoor komen de deelnemers samen in de verschillende treinstellen, die thematisch zijn georganiseerd. Zo zal er in elk deel van de trein als het ware een mini-conferentie zijn. Daar moet onder andere besproken worden hoe de spoorsector de voordelen van het reizen per trein beter kan communiceren. “Veel mensen denken dat het lastig is om ergens te komen met de trein, of dat vliegen per definitie sneller is. Dat kan best meevallen.”

Meer mogelijkheden

Daarnaast moet er meer aandacht komen voor het gegeven dat reizen per trein niet alleen duurzamer is, maar dat er tevens nog veel meer mogelijkheden voor verdere verduurzaming zijn. “Bij het vliegtuig houdt dat wel zo’n beetje op bij duurzame brandstoffen en dan nog zal vliegen nooit zo duurzaam worden als reizen per trein.” Onderwerpen die de jongeren willen aankaarten zijn onder meer de manier waarop de uitstoot van vliegtuigen wordt afgerekend en de onbegrensde ruimte die er volgens hen is om de schuiven met maximale waarden.

Overige zaken die op de agenda staan tijdens de rit naar Glasgow zijn onder meer betere aansluitingen, meer mogelijkheden voor een Europese dienstregeling en een betere uitwisseling van informatie.

Rail to the COP is een initiatief van de jongerengroep Youth for Sustainable Travel. In 2019 reisde dezelfde groep ook naar de klimaattop, maar dan per zeilschip. Het verplaatsen van de top van Chili naar Madrid op het laatste moment, maakte dat er een tweede delegatie per trein naar Madrid reisde. Nu gaat de hele groep per trein naar de jaarlijkse klimaattop van de VN, COP26, die dit jaar in Glasgow gehouden wordt.

Directies spoorbedrijven aan boord

De top start op 31 oktober. In de trein reizen naast ongeveer 150 jongeren ook zo’n 110 vertegenwoordigers van non-profit organisaties en enkele tientallen klimaatwetenschappers, 50 vertegenwoordigers van de spoorsector en zo’n 50 beleidsmakers mee, Ook de Nederlandse delegatie voor de COP26 reist mee in de klimaattrein. De spoorsector wordt onder meer vertegenwoordigd door directieleden van ProRail, NS en SNCF.

De trein vertrekt op 30 oktober om 8.47 uur ’s ochtends vanaf Amsterdam Centraal en stopt daarna in Rotterdam, Brussel en London. Vervolgens gaat de groep met een Avanti West Coast trein verder naar Glasgow. Op Rotterdam CS is er een uitzwaai evenement.

Bekijk hier het interview met Erika van der Linden:

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Klimaattrein moet beleidsbepalers en spoorsector op één lijn krijgen | SpoorPro.nl

Klimaattrein moet beleidsbepalers en spoorsector op één lijn krijgen

Beleidsbepalers en spoorprofessionals kijken nog te vaak naar elkaar om de sector in beweging te krijgen. De klimaattrein die op 30 oktober vanuit Amsterdam vertrekt naar de VN Klimaattop in Glasgow moet daar verandering in brengen, zegt Erika van der Linden van initiatiefnemer Rail to the COP in de uitzending van SpoorProTV.

Tijdens de reis moet met mini-conferenties de samenwerking en onderlinge communicatie verbeterd worden. “We grijpen met de klimaattrein de mogelijkheid om zoveel mogelijk mensen van verschillende achtergronden in een ruimte te krijgen met beide handen aan. Vooral het gegeven dat er veel beleidsbepalers meereizen, betekent dat er concrete doelstellingen uit de reis moeten komen rollen”, zo zegt Van der Linden.

Daarvoor komen de deelnemers samen in de verschillende treinstellen, die thematisch zijn georganiseerd. Zo zal er in elk deel van de trein als het ware een mini-conferentie zijn. Daar moet onder andere besproken worden hoe de spoorsector de voordelen van het reizen per trein beter kan communiceren. “Veel mensen denken dat het lastig is om ergens te komen met de trein, of dat vliegen per definitie sneller is. Dat kan best meevallen.”

Meer mogelijkheden

Daarnaast moet er meer aandacht komen voor het gegeven dat reizen per trein niet alleen duurzamer is, maar dat er tevens nog veel meer mogelijkheden voor verdere verduurzaming zijn. “Bij het vliegtuig houdt dat wel zo’n beetje op bij duurzame brandstoffen en dan nog zal vliegen nooit zo duurzaam worden als reizen per trein.” Onderwerpen die de jongeren willen aankaarten zijn onder meer de manier waarop de uitstoot van vliegtuigen wordt afgerekend en de onbegrensde ruimte die er volgens hen is om de schuiven met maximale waarden.

Overige zaken die op de agenda staan tijdens de rit naar Glasgow zijn onder meer betere aansluitingen, meer mogelijkheden voor een Europese dienstregeling en een betere uitwisseling van informatie.

Rail to the COP is een initiatief van de jongerengroep Youth for Sustainable Travel. In 2019 reisde dezelfde groep ook naar de klimaattop, maar dan per zeilschip. Het verplaatsen van de top van Chili naar Madrid op het laatste moment, maakte dat er een tweede delegatie per trein naar Madrid reisde. Nu gaat de hele groep per trein naar de jaarlijkse klimaattop van de VN, COP26, die dit jaar in Glasgow gehouden wordt.

Directies spoorbedrijven aan boord

De top start op 31 oktober. In de trein reizen naast ongeveer 150 jongeren ook zo’n 110 vertegenwoordigers van non-profit organisaties en enkele tientallen klimaatwetenschappers, 50 vertegenwoordigers van de spoorsector en zo’n 50 beleidsmakers mee, Ook de Nederlandse delegatie voor de COP26 reist mee in de klimaattrein. De spoorsector wordt onder meer vertegenwoordigd door directieleden van ProRail, NS en SNCF.

De trein vertrekt op 30 oktober om 8.47 uur ’s ochtends vanaf Amsterdam Centraal en stopt daarna in Rotterdam, Brussel en London. Vervolgens gaat de groep met een Avanti West Coast trein verder naar Glasgow. Op Rotterdam CS is er een uitzwaai evenement.

Bekijk hier het interview met Erika van der Linden:

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.