Testrit metro Alstom in Riyad

Strukton ontkent corruptie bij metroproject Riyad

Er is niet gefraudeerd bij het verkrijgen van de opdracht voor het metroproject in Riyad in Saudi-Arabië. Dat zegt bestuursvoorzitter Gerard Sanderink van Strukton in reactie op een inval van de FIOD op 15 februari in het kantoor van het spoorbedrijf in Utrecht. “Het project is gegund op basis van de laagste prijs.”

De FIOD doet onder leiding van het Openbaar Ministerie op dit moment onderzoek naar Strukton International en Strukton Civiel Projecten. Het bedrijf wordt op verdacht van corruptie en valsheid in geschrift bij het verkrijgen van de opdracht voor het grote metroproject. Volgens het OM zijn diverse doorzoekingen op meerdere locaties van de onderneming geweest waarbij administratie in beslag is genomen.

Strukton geeft in een reactie aan dat het bedrijf “enorm veel waarde hecht aan integer zaken doen” en “nooit steekpenningen betaalt”. “Deze gebeurtenissen raken mij persoonlijk en ik vind het vervelend voor alle medewerkers van Strukton”, aldus bestuursvoorzitter Sanderink.

Consortium FAST

Strukton werd in juli 2012 door consortiumleider FCC uitgenodigd om in het internationale consortium FAST mee te dingen naar het metroproject in Riyad. Naast Strukton nemen Alstom, Samsung, Setec, Typsa, FCC en Freyssinett ook deel aan het consortium. FAST werd daarna gekwalificeerd voor het metroproject. Strukton heeft in het consortium een aandeel van 15 procent.

Het consortium is verantwoordelijk geweest voor de prijsvoering en aanbieding van het project. De aanbieding is op 20 februari 2013 bij de opdrachtgever ingediend. Volgens Strukton diende het consortium FAST voor alle zes nieuw aan te leggen metrolijnen de laagste prijs in. Uiteindelijk gunde opdrachtgever Arriyadh Development Authority (ADA) FAST drie van de zes metrolijnen (lijn 4, 5 en 6). De andere lijnen werden aan twee andere consortia gegund.

Lokale agent

Strukton stelde vlak voor het indienen van de definitieve aanbieding het bedrijf Somo als lokale agent in. Deze partij ontvangt volgens het bedrijf een vast percentage van de contractwaarde voor zijn werkzaamheden. “Ze zijn niet betrokken geweest bij het indienen van de aanbieding of bij de prijsvorming. Zij ondersteunen bij de uitvoering. Riyad is een wereldstad. We hebben niet de lokale kennis. Dan is het normaal dat je een agent inhuurt die bij de operatie bij de logistieke zaken ondersteuning kan bieden”, licht woordvoerder Irene van Dam van Strukton toe. Het is onbekend of de inhuur van de lokale agent een rol heeft gespeeld in de verdenkingen richting Strukton.

Naast de logistieke ondersteuning ondersteunt de agent Strukton ook bij het het opheffen van belemmeringen om het werk goed uit te kunnen voeren als er bijvoorbeeld politiek onrust is. De opdracht aan Somo voldeed volgens Strukton aan alle wet- en regelgeving. “Betalingen vinden plaats rechtstreeks naar dit bedrijf, op basis van facturen en betaling gebeurt enkel bancair. Daarmee is alles transparant en traceerbaar”, aldus het spoorbedrijf.

Onbemand metrosysteem

Het project voor het onbemand metrosysteem is in totaal 176 kilometer lang met 87 stations. Het gaat om ‘s werelds langste metrosysteem. Het contract van FAST betreft het ontwerp en de bouw van de lijnen 4, 5 en 6 met in totaal 25 stations. De bouw betreft 64,6 kilometer spoor waarvan 29,8 kilometer viaduct, 26,6 kilometer ondergronds spoor en 8,2 kilometer bovengronds spoor.

De bouw van het metrosysteem is in 2014 gestart en zit nu in de afrondende fase. Op het hoogtepunt van de bouw waren er meer dan tachtig medewerkers van Strukton in Riyad aan het werk. Nu zijn er dat nog zeventien. In april 2018 werd er gestart met testritten op de metroverbinding.

Bekijk hier een video van testritten op het nieuwe metronetwerk:

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.