Intercity, trein, NS

‘Meeste strandingen NS-treinen door tractie, remmen en hoogspanning’

Storingen in de elektrische aandrijving, remmen en hoogspanning veroorzaken de meeste strandingen van NS-treinen. Het aantal strandingen bij gebreken aan buitendeuren, luchtvoorzieningen en veiligheid is tussen 2014 en 2015 met ongeveer 50 procent toegenomen. Dat heeft realtime monitoring van de treinstellen Loc1700, DDAR, DDM1/DDZ, SLT en Mat ’64 door NedTrain uitgewezen. Hierover vertelde directeur Fleet Services Leo van Dongen van NedTrain vorige maand tijdens het Big Data seminar in Brussel, georganiseerd door Ricardo Rail.



Tijdens het Big Data seminar dat plaatsvond in het Train World Museum traden 
prominente sprekers uit de Belgische en Nederlandse spoorindustrie op. Onder hen waren Europese ERTMS-coördinator Karel Vinck, senior vice-president STIB-MIVB Rudi Maerschalck, directeur Geert Pauwels van B-Logistics en directeur Fleet Services Leo van Dongen van NedTrain. Tijdens het goedbezochte seminar sprak algemeen directeur Paul Seller van Ricardo Rail zijn verwachting uit dat big data het verschil voor de spoorsector kan maken.

Real time monitoring

Van Dongen vertelde dat door Real Time Monitoring defecten in de trein kunnen worden geanalyseerd, waar direct op gestuurd kan worden in het onderhoudsproces. “Hierdoor gaat de beschikbaarheid omhoog en verkort de doorlooptijd van het treinmaterieel. Met operational excellence in de onderhoudsbedrijven, technisch beheer dicht op de werkvloer, analyses en verbetermaatregelen op diverse fronten is het aantal treindefecten met vertragingen in de dienstregeling over de afgelopen jaren met meer dan de helft afgenomen.”

Gestrande treinen, bron: NedTrain
Storingen bij de dubbeldekstrein VIRM van NS in 2012. Bron: NedTrain.

Conditiemonitoring

NedTrain heeft veel geïnvesteerd in de kwaliteit van de onderhoudsprocessen. Dat heeft ertoe geleid dat de beschikbaarheid van NS-materieel tussen 2006 en 2012 is gestegen met meer dan 100 rijtuigen per dag. Door conditiemonitoring en statistische analyses kan NedTrain faalgedrag beter voorspellen en voortijdig ingrijpen. Het aantal wegens technische redenen opgeheven treinen is tussen januari 2009 en december 2012 van 80 naar ongeveer 35 per maand afgenomen.

In 2010 veroorzaakte de Sprinter Light Train wegens kinderziektes tijdelijk een groter aantal storingen. “Doordat NedTrain in die tijd onvoldoende en laat betrokken was bij het ontwerp zagen we pas in de laatste fase van het ontwerp dat er verbeteringen in de onderhoudbaarheid mogelijk waren.”

Gestrande treinen, bron: NedTrain
In 2010 is er een piek te zien bij de introductie van de Sprinter Light Train. Bron: NedTrain.

Montagetijd

“We kwamen erachter dat we voor een bepaald soort onderhoud het draaistel onder de trein uit moesten halen. Dat betekende acht uur extra montagetijd. Gelukkig hadden we nog de ruimte om tussentijds interventies te doen en aanpassingen te maken”, aldus Van Dongen. “Daarom is belangrijk om vanaf het begin betrokken te zijn om te kunnen garanderen dat het materieel in het onderhoudsproces past.”

NS en NedTrain hebben deze ‘lessons learned’ meegenomen in het ontwikkelproces van de Sprinter Nieuwe Generatie (SNG). De SNG worden afgenomen van de Spaanse treinenbouwer CAF en gaan vanaf 2018 op het Nederlandse spoor rijden. “CAF heeft de bedrijfszekerheid van de treinen moeten aantonen. We zitten nu met een ervaren team om tafel om bij de Design Freezes de inpasbaarheid van het treinmaterieel in het onderhoudsproces en ook de laagste life cycle-kosten te garanderen.”

Onderhoudsproces

NedTrain heeft in 2010 Risk Based Maintenance (RBC) en Reliability Centered Maintenance (RCM) geïntroduceerd om het bestaande onderhoudsproces te verbeteren. Daarbij zijn technische en statistische analyses onderdeel geworden van het onderhoudsproces. “Door te analyseren welke problemen zich precies voordeden hebben we de bedrijfszekerheid van ons treinmaterieel flink verbeterd.”

“We zijn de oorzaken van de technische storingen treinen gaan analyseren. We keken bijvoorbeeld of het aan de kwaliteit van de componenten lag, de bediening van de machinist of het ontwerp. Daarnaast hebben we de defecten geanalyseerd en gekeken welke systemen het vaakst falen. Op basis daarvan hebben we bepaald waar we energie in gingen steken om storingen te voorkomen.”

Condition Based Maintenance

“Met behulp van deze analyses hebben we het onderhoudsprogramma aangepast. Waar we in de jaren vijftig treinen repareerden op het moment dat ze uitvielen, zijn we in de jaren tachtig gestart met Predictive Maintenance en in 2010 naar Risk Based Maintenance en Reliability Centered Maintenance. 

We zijn nu op aan het schuiven naar Condition Based Maintenance, waarbij we op basis van het gedrag van de trein kunnen voorspellen vanaf welk punt een systeem kan gaan storen.”

Condition Based Maintenance kan niet alleen defecten voortijdig voorspellen zoals Predictive Maintenance, maar ook de life cycle kosten van het treinmaterieel reduceren. NedTrain hoopt deze vorm van onderhoud in 2020 volledig te hebben uitgerold.

Pilot

Op dit moment voert NedTrain een pilot uit met Condition Based Maintenance. Daarbij worden 54 NS-treinstellen uitgelezen. Deze treinen staan in verbinding met het Operationeel Controle Centrum Rail (OCCR), waardoor de prestaties dagelijks gevolgd kunnen worden.

“We monitoren dagelijks alle systemen, de tractie, de toiletten, deuren et cetera. Op basis van het gedrag van deze systemen kunnen we de machinist of de monteur een afhandelingsstrategie meegeven. We hebben daarover ook afspraken gemaakt met NS. 

Ik denk dat we met big data de volgende stap gaan maken van reactief naar proactief onderhoud van spoorwegmaterieel. De toekomst zit in diagnose en real time monitoring.”

Toekomst

Ook algemeen directeur Paul Seller van Ricardo Rail sprak tijdens het seminar in Brussel zijn verwachting uit dat big data het verschil voor de spoorsector kan maken. “De problemen bij rail zijn de complexiteit van het spoor, de prestaties van de verschillende systemen en kostenreductie. Big data-oplossingen zullen de prestaties radicaal verbeteren. Daardoor zal de spoorsector over drie tot vijf jaar aan de top staan.”

Marieke van Gompel

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.