Van Meppel naar Zwolle

Spoorverbinding Hoogeveen-Emmen van de baan

De prioriteit in Noord-Oost Nederland ligt bij het oplossen van de 'flessenhals' bij Meppel. J. Bakker/Flickr

Er komt – in elk geval in de nabije toekomst – geen spoorverbinding tussen Hoogeveen en Emmen. Dat blijkt uit een verkenning van het college van burgemeester en wethouders van Hoogeveen. Het college heeft de de afgelopen maanden met diverse betrokken partijen gesproken over de mogelijkheid om die verbinding tot stand te brengen. De conclusie luidt dat de verbinding op dit moment geen prioriteit heeft en dat het geld dat beschikbaar is voor spoorverbindingen naar de lijn Zwolle-Groningen gaat, teneinde daar het flessenhalsprobleem op te lossen.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

2 reacties op “Spoorverbinding Hoogeveen-Emmen van de baan”

Marc Busio|19.04.23|10:14

Eindelijk ruimte voor realiteitszin! Weg met die onzinnige Lelylijnplannen en ruim baan voor verbetering van de lijnen Zwolle-Groningen/Leeuwarden. De Spoorverdubbeling tussen Zwolle en Herfte was een goed begin. Nu nog een fly-over in Meppel, afgesneden bocht in Hoogeveen en vooral veel overwegen vervangen door viaducten. Ook het vervangen van een brug door een tunnel in Friesland moet niet worden uitgesloten. Dit kan binnen vijf jaar i.p.v. een Lelylijn in 2040.

asierts|20.04.23|10:28

@ Marc Busio : u bent wel erg fanatiek tegenstander van de ZuiderLelylijn. Toch zijn we het op 1 punt met elkaar eens: de huidige plannen zijn veel te hoogdravend en weinig reeel. Grote sprongen willen maken met een te korte polstok leidt er slechts toe dat men opnieuw nat gaat. En wat heeft de reiziger en de BV Nederland daar aan? Niets.

Wat er echt nodig is, is een realistische ontwikkelvisie, beginnend bij nu & doorgaand tot het beoogde eindbeeld in 20XX. Een ‘Spoorboekje ICplus Noord’.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Spoorverbinding Hoogeveen-Emmen van de baan | SpoorPro.nl
Van Meppel naar Zwolle

Spoorverbinding Hoogeveen-Emmen van de baan

De prioriteit in Noord-Oost Nederland ligt bij het oplossen van de 'flessenhals' bij Meppel. J. Bakker/Flickr

Er komt – in elk geval in de nabije toekomst – geen spoorverbinding tussen Hoogeveen en Emmen. Dat blijkt uit een verkenning van het college van burgemeester en wethouders van Hoogeveen. Het college heeft de de afgelopen maanden met diverse betrokken partijen gesproken over de mogelijkheid om die verbinding tot stand te brengen. De conclusie luidt dat de verbinding op dit moment geen prioriteit heeft en dat het geld dat beschikbaar is voor spoorverbindingen naar de lijn Zwolle-Groningen gaat, teneinde daar het flessenhalsprobleem op te lossen.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

2 reacties op “Spoorverbinding Hoogeveen-Emmen van de baan”

Marc Busio|19.04.23|10:14

Eindelijk ruimte voor realiteitszin! Weg met die onzinnige Lelylijnplannen en ruim baan voor verbetering van de lijnen Zwolle-Groningen/Leeuwarden. De Spoorverdubbeling tussen Zwolle en Herfte was een goed begin. Nu nog een fly-over in Meppel, afgesneden bocht in Hoogeveen en vooral veel overwegen vervangen door viaducten. Ook het vervangen van een brug door een tunnel in Friesland moet niet worden uitgesloten. Dit kan binnen vijf jaar i.p.v. een Lelylijn in 2040.

asierts|20.04.23|10:28

@ Marc Busio : u bent wel erg fanatiek tegenstander van de ZuiderLelylijn. Toch zijn we het op 1 punt met elkaar eens: de huidige plannen zijn veel te hoogdravend en weinig reeel. Grote sprongen willen maken met een te korte polstok leidt er slechts toe dat men opnieuw nat gaat. En wat heeft de reiziger en de BV Nederland daar aan? Niets.

Wat er echt nodig is, is een realistische ontwikkelvisie, beginnend bij nu & doorgaand tot het beoogde eindbeeld in 20XX. Een ‘Spoorboekje ICplus Noord’.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.