Verkeersleidingscentrale DH, dame aan het werk

ProRail hoopt eind dit jaar tekort verkeersleiders te halveren

Treindienstleider aan het werk op de verkeersleidingscentrale te Den Haag. Jeroen Baldwin / SpoorPro

Het aantal verkeersleiders dat ProRail tekort komt is de afgelopen periode geslonken. Vorig jaar stonden er nog 70 vacatures open om de verkeersleidingsposten te vullen. In januari van dit jaar wist de spoorbeheerder het tekort al terug te dringen tot 45 en de verwachting is dat dit tegen het einde van het jaar uitkomt op ongeveer 35. Als dat realiteit wordt, dan heeft ProRail in een jaar tijd de helft van het tekort aan verkeersleiders opgelost.

Volgens ProRail-woordvoerder Andy Wiemer hebben verschillende maatregelen er voor gezorgd dat het personeelstekort op de verkeersleidingsposten nu deels is opgelost. Tegenover NOS zegt Wiemer dat een wervingscampagne en het vergroten van de interne opleidingscapaciteit mede aan de oplossing van het personeelsprobleem hebben bijgedragen. Het vinden van personeel ging wel over stroef spoor. “De arbeidsmarkt is lastig. Je moet allemaal in dezelfde vijver vissen om goede mensen te halen. Daarnaast kost de opleiding ook tijd, maar inmiddels zie je daar nu het resultaat van”, aldus de zegsman.

Maar behalve personeel werven, was er ook een cultuuromslag nodig bij ProRail, zegt Wiemer tegen NOS. “Je kan wel mensen werven, maar je moet ze ook vasthouden.” Eén van de veranderingen die de spoorbeheerder op dat punt heeft gewijzigd is door werknemers meer ruimte te bieden om het werk op een prettige manier eigenhandig te maken, bijvoorbeeld door het personeel te laten meedenken over hoe de functie eruit moet komen te zien. “Hoe kan je het beste systemen aansluiten? Dan is het handig om de mensen met het meeste verstand erbij te betrekken. In het verleden is dat te weinig gebeurd.”

Flexibiliteit en variatie

Terugkijkend moet ProRail dan ook bekennen dat de druk op verkeersleiders soms te hoog was. “Die hebben het een hele lange tijd niet fijn gehad. Ze konden niet altijd pauze nemen of een vrije dag niet krijgen. We zijn er nog niet helemaal, maar we zijn goed op weg.” ProRail moest daarom ‘kantelen’ om zich meer aan te passen aan de wensen en eisen van de medewerker van nu: veelal jonge mensen die veel meer flexibiliteit binnen hun job willen krijgen.

Onder andere de langdurige coronaperiode heeft er ook deels aan bijgedragen dat we op een hele andere manier naar werk zijn gaan kijken. Meer flexibiliteit, meer variatie en een korte loopbaan. Want jonge mensen hoppen vaker van job naar job. Om deze mensen toch langer vast te houden, zegt ProRail nu dat ze meer inzetten op het aanbieden van doorgroeimogelijkheden binnen het bedrijf.

Het was reizigersvereniging Rover al opgevallen dat er dit jaar minder treinuitval was dat in verband kon worden gebracht met een tekort op de verkeersleidingsposten. “We hebben in het verleden veel treinen gehad die niet reden door het tekort. Ik kan me niet heugen wanneer dat dit jaar gebeurde. Deze zomer hebben ze het ook met alle zomervakanties voor elkaar gekregen”, zegt woordvoerder Freek Bos tegen de publieke omroep.

Rustig en gemoedelijk

Begin dit jaar bracht SpoorPro een bezoek aan de centrale verkeersleidingspost van Den Haag. Treindienstleider Mitchel Kortekaas wist toen meteen kleur en smaak te geven aan de functie als verkeersleider. “Het is hier rustig, gemoedelijk, vaak gezellig zelfs”, zei Kortekaas toen over het werk. “Totdat er op de alarmknop gedrukt wordt, dan is iedereen stil, willen we weten wat er aan de hand is. En dan is het schakelen en snel ook! Samen zorgen we er vervolgens voor dat het treinverkeer zo goed mogelijk door blijft lopen. Dat is ons werk en dat is mooi werk.”

Lees ook:

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

ProRail hoopt eind dit jaar tekort verkeersleiders te halveren | SpoorPro.nl
Verkeersleidingscentrale DH, dame aan het werk

ProRail hoopt eind dit jaar tekort verkeersleiders te halveren

Treindienstleider aan het werk op de verkeersleidingscentrale te Den Haag. Jeroen Baldwin / SpoorPro

Het aantal verkeersleiders dat ProRail tekort komt is de afgelopen periode geslonken. Vorig jaar stonden er nog 70 vacatures open om de verkeersleidingsposten te vullen. In januari van dit jaar wist de spoorbeheerder het tekort al terug te dringen tot 45 en de verwachting is dat dit tegen het einde van het jaar uitkomt op ongeveer 35. Als dat realiteit wordt, dan heeft ProRail in een jaar tijd de helft van het tekort aan verkeersleiders opgelost.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.