tuinen van Moreelse

Inktpot en NS-kantoren in Utrecht krijgen groenere omgeving

De gemeente Utrecht gaat een nieuw park aanleggen in het gebied tussen de binnenstad en het stationsgebied waar onder meer het hoofdkantoor van ProRail, de Inktpot, staat. De werkzaamheden aan de ‘Tuinen van Moreelse’, zoals het park gaat heten, starten halverwege volgend jaar.

Tuinen van Moreelse moet Utrechts nieuwe groene visitekaartje, een groene oase tussen de binnenstad en het drukke stationsgebied worden, meldt de gemeente. De basis wordt gevormd door drie verschillende tuinen bij het Moreelsepark, de Inktpot en bij de rechtbank. Voor alle tuinen geldt dat er zoveel mogelijk groen moet komen. Alleen op plekken waar mensen veel bewegen en samenkomen, zoals op de routes, bij een plein of een terras, komen verharde paden. Op plekken zoals in de parken komen gravelpaden die water doorlaten.

Minder parkeerplaatsen

Op de begane grond van alle gebouwen in de buurt moeten koffiecorners, en lunch-, overleg- en samenwerkplekken krijgen. De gebouwen zelf krijgen waar mogelijk groene gevels en groene daken. De Inktpot krijgt van de singel tot aan het spoor een gravelpad en de weg voor de Inktpot verdwijnt. Auto’s kunnen nog parkeren voor de Inktpot, maar de nadruk in deze ‘geheime tuin’ aan de Catharijnesingel komt te liggen op voetgangers.

Het ontwerp sluit aan op het Zocherplantsoen aan de overkant van het water. Het wordt daardoor één groen wandelgebied. De parkeerplekken, de wegen rond de gebouwen van NS en ProRail en de weg die het park in tweeën splitst gaan verdwijnen. De gemeente hoopt dat de monumentale gebouwen die aan het park staan zo beter tot hun recht komen.

17 miljoen euro

De gemeente heeft de plannen voor dit project gemaakt samen met het Rijksvastgoedbedrijf, ProRail, NS, verzekeringsmaatschappij ASR en pensioenfonds MN. De werkzaamheden beginnen bij de Laan van Puntenburg, tussen de Moreelsebrug en de Inktpot. Daarna is de herinrichting van de Rechtbanktuin aan de beurt. Voor de middellange termijn staan de aanpak van het Moreelsepark en het paviljoen in Park Nieuweroord op de planning en voor de rest van het project is nog geen planning bekend. Het hele project gaat zo’n 17 miljoen euro kosten en begint medio 2022.

Het gebied rond de Inktpot was oorspronkelijk een groen geheel met parken maar werd door het dempen van de singels en aanleg van wegen opgedeeld. Met de herinrichting van het gebied moet de samenhang terugkeren. Het terrein is bijna twaalf hectare groot, maar er wonen slechts 500 mensen. 90 procent van de gebouwen zijn kantoorgebouwen, die werkplekken voor 8.000 mensen herbergen. In de kantoren zitten bedrijven als NS, ProRail, de rechtbank en de Belastingdienst. ’S avonds en in het weekend is het gebied zo goed als uitgestorven.

Lees ook: ProRail koopt monumentale panden Inktpot en Tulpenburgh

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Inktpot en NS-kantoren in Utrecht krijgen groenere omgeving | SpoorPro.nl
tuinen van Moreelse

Inktpot en NS-kantoren in Utrecht krijgen groenere omgeving

De gemeente Utrecht gaat een nieuw park aanleggen in het gebied tussen de binnenstad en het stationsgebied waar onder meer het hoofdkantoor van ProRail, de Inktpot, staat. De werkzaamheden aan de ‘Tuinen van Moreelse’, zoals het park gaat heten, starten halverwege volgend jaar.

Tuinen van Moreelse moet Utrechts nieuwe groene visitekaartje, een groene oase tussen de binnenstad en het drukke stationsgebied worden, meldt de gemeente. De basis wordt gevormd door drie verschillende tuinen bij het Moreelsepark, de Inktpot en bij de rechtbank. Voor alle tuinen geldt dat er zoveel mogelijk groen moet komen. Alleen op plekken waar mensen veel bewegen en samenkomen, zoals op de routes, bij een plein of een terras, komen verharde paden. Op plekken zoals in de parken komen gravelpaden die water doorlaten.

Minder parkeerplaatsen

Op de begane grond van alle gebouwen in de buurt moeten koffiecorners, en lunch-, overleg- en samenwerkplekken krijgen. De gebouwen zelf krijgen waar mogelijk groene gevels en groene daken. De Inktpot krijgt van de singel tot aan het spoor een gravelpad en de weg voor de Inktpot verdwijnt. Auto’s kunnen nog parkeren voor de Inktpot, maar de nadruk in deze ‘geheime tuin’ aan de Catharijnesingel komt te liggen op voetgangers.

Het ontwerp sluit aan op het Zocherplantsoen aan de overkant van het water. Het wordt daardoor één groen wandelgebied. De parkeerplekken, de wegen rond de gebouwen van NS en ProRail en de weg die het park in tweeën splitst gaan verdwijnen. De gemeente hoopt dat de monumentale gebouwen die aan het park staan zo beter tot hun recht komen.

17 miljoen euro

De gemeente heeft de plannen voor dit project gemaakt samen met het Rijksvastgoedbedrijf, ProRail, NS, verzekeringsmaatschappij ASR en pensioenfonds MN. De werkzaamheden beginnen bij de Laan van Puntenburg, tussen de Moreelsebrug en de Inktpot. Daarna is de herinrichting van de Rechtbanktuin aan de beurt. Voor de middellange termijn staan de aanpak van het Moreelsepark en het paviljoen in Park Nieuweroord op de planning en voor de rest van het project is nog geen planning bekend. Het hele project gaat zo’n 17 miljoen euro kosten en begint medio 2022.

Het gebied rond de Inktpot was oorspronkelijk een groen geheel met parken maar werd door het dempen van de singels en aanleg van wegen opgedeeld. Met de herinrichting van het gebied moet de samenhang terugkeren. Het terrein is bijna twaalf hectare groot, maar er wonen slechts 500 mensen. 90 procent van de gebouwen zijn kantoorgebouwen, die werkplekken voor 8.000 mensen herbergen. In de kantoren zitten bedrijven als NS, ProRail, de rechtbank en de Belastingdienst. ’S avonds en in het weekend is het gebied zo goed als uitgestorven.

Lees ook: ProRail koopt monumentale panden Inktpot en Tulpenburgh

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.