ProRail Verkeersleidingspost Utrecht, foto: ANP

ProRail stelt samenvoegen verkeersleidingsposten uit tot 2025

Het samenvoegen van verkeersleidingsposten wordt opgeschort tot 2025. Dat is een van de maatregelen die ProRail neemt, nu het tekort aan verkeersleiders steeds nijpender wordt. Het personeelstekort aan deze professionals zal nog tot medio 2023 duren, zegt woordvoerder Martijn de Graaf van ProRail. Andere maatregelen zijn een tijdelijke compensatietoeslag en gesprekken met de mensen op de posten, om te horen wat hun wensen zijn. 

Deze week vielen er treinen uit op het traject Utrecht-Arnhem. Dinsdagochtend lag tussen 7.00 en 9.00 uur het treinverkeer plat, vanwege een tekort aan verkeersleiders. Zonder verkeersleiders kunnen er op een traject geen treinen rijden. Of er verder nog storingen zullen zijn in het treinverkeer deze week valt volgens De Graaf moeilijk te voorspellen.

Aan potentiële verkeersleiders worden hoge eisen gesteld, het selectietraject is streng. Om nieuw personeel aan te trekken, lopen er wervingscampagnes. Ook worden gepensioneerden benaderd om opnieuw aan de slag te gaan. “Het tekort dat speelt, zal nog tot medio 2023 duren”, verwacht de woordvoerder.

Treinen die niet rijden

ProRail kampt al geruime tijd met een personeelstekort. Op dit moment zijn er zestig mensen nodig om de roosters op een duurzame manier gevuld te krijgen. In totaal streeft ProRail ernaar om 750 mensen in de verkeersleiding te hebben. Als gevolg van de onderbezetting op de verkeersleidingsposten heeft ProRail na de zomerperiode opnieuw moeten besluiten treinen niet te laten rijden.

De gevolgen van de onderbezetting worden merkbaar. “De werkdruk neemt toe. Dat merken we op verschillende posten, het wringt. We hebben veel flexibiliteit gevraagd van onze collega’s”, legt De Graaf uit. Dat heeft volgens hem onder meer tot gevolg gehad dat mensen extra diensten draaien, mensen gevraagd wordt eerder terug te komen van vakantie of vrije dagen op te geven en soms geen pauze kunnen nemen.

Extra maatregelen

ProRail benadrukt dat dit geen duurzame oplossing is voor onderbezetting en treinuitval en zet daarom extra maatregelen in. Als blijk van erkenning en waardering voor het werk en onder de condities waaronder dat plaatsvindt, heeft ProRail besloten om treinverkeersleiders en decentrale verkeersleiders vanaf 1 december tijdelijk een compensatietoeslag te geven.

Verder zoekt ProRail, in overleg met betrokken partijen, naar mogelijkheden om de werkdruk op de verkeersleidingsposten tot een aanvaardbaar niveau terug te brengen. Daarnaast is het spoorbedrijf bezig om bij vergelijkbare sectoren, zoals luchtverkeersleiding en politie, te rade te gaan hoe zij met de krapte op de arbeidsmarkt omgaan.

“Ook blijven wij in gesprek met onze mensen op de posten. We willen weten wat hun wensen zijn met betrekking tot hun werkzaamheden. Hoe kunnen zij hun werk op een goede manier doen? En hoe zorgen we ervoor dat zij duurzaam inzetbaar blijven?”

Het samenvoegen van verkeersleidingsposten is tot ten minste 1 januari 2025 opgeschort, met uitzondering van de posten Kijfhoek en Rotterdam. Die gaan samen op in de nieuwe post Barendrecht. Door het samenvoegen van de verkeersleidingsposten uit te stellen, wordt reistijd bespaard voor de verkeersleiders.

Effecten in 2022 zichtbaar

Dit zijn niet de eerste maatregelen die ProRail neemt om de tekorten tegen te gaan. Zo is onder meer het budget voor werving en selectie verachtvoudigd. De klassen van de opleiding raken voller en het slagingspercentage neemt toe.

De effecten van deze nieuwe instroom worden pas in de zomer van 2022 zichtbaar. ProRail hoopt medio 2023 de bezettingsproblemen bij de verkeersleidingsposten te hebben opgelost.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Hendriëlle de Groot

3 reacties op “ProRail stelt samenvoegen verkeersleidingsposten uit tot 2025”

Jan-Willem van der Linden|05.11.21|15:47

Men ziet het aankomen en er word niet of nauwelijks en/of verkeerd op geanticipeerd, te hoge/foute toelatings-keuzes op personeel en in mijn optiek te lage salarissen…. ik zal het wel niet goed zien of ik begrijp het spelletje niet

Udo Vossen|08.11.21|06:30

Bizar..geen backup, geen zichtbaar plan B en nul empathie naar reizigers, hoe begrijpelijk het met de P planning ook mag zijn. Directie, wat doen jullie hieraan?

Udo Vossen|08.11.21|06:33

Bizar, geen plan B, geen zichtbare backup en nauwelijks empathie naar reizigers… Directie, wat is jullie actie??

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.