Duits stationsperron conducteur

Duitse machinisten hervatten werk, effecten nog lang merkbaar

De staking van de Duitse machinistenvakbond GDL werd afgelopen nacht, zoals aangekondigd om 2.00 uur beëindigd. Deutsche Bahn werkt er sindsdien aan om alle treinen weer normaal te laten rijden. Maar zicht op een akkoord is er nog niet en de volgende werkonderbreking dreigt al.

Deutsche Bahn verwacht dat woensdag het merendeel van de langeafstands- en regionale treinen weer volgens de normale dienstregeling rijden. Bij het spoorgoederenverkeer zullen de effecten langer doorwerken. DB Cargo zegt er alles aan te doen om de opgelopen achterstanden in te halen, maar houdt er rekening mee dat de gevolgen van de staking nog langere tijd merkbaar zullen zijn.

Bom

Daarnaast zijn er problemen met de bovenleiding bij Oberhausen en zorgde het onschadelijk maken van een bom uit de Tweede Wereldoorlog nabij Wesel (D) zorgde dinsdag voor extra hinder in het treinverkeer van en naar Duitsland. Te meer de omleidingsroute via Venlo als gevolg van geplande werkzaamheden tot 10 september niet beschikbaar is. De staking begon maandagnacht in het reizigersverkeer en op zaterdag in het goederenverkeer.

Volgens DB hebben honderden medewerkers op de controlecentra, kantoren, werkplaatsen en aan boord hebben dinsdag en vannacht gewerkt om ervoor te zorgen dat zo’n 860 treinen voor de lange afstand en zo’n 21.000 treinen in het regionale en S-Bahn-verkeer weer volgens de normale dienstregeling kunnen rijden. Hiertoe zijn bijvoorbeeld treinen overgeheveld, zodat ze bij aanvang van de werkzaamheden het geplande treinstation weer kunnen verlaten. Ook enkele medewerkers gingen dinsdag op pad om hun trein op de juiste plek op te halen.

Geen oplossing in zicht

Hoewel de staking voorlopig ten einde is, is er nog geen zicht op een oplossing voor het loonconflict. Er is onenigheid over de termijn waarop loonsverhogingen ingaan, contractduur, een coronapremie en bedrijfspensioenen. De vakbond eist dit jaar onder meer een loonsverhoging van 3,2 procent en een coronabonus van 600 euro. Deutsche Bahn wil de loonsverhoging niet in een keer doorvoeren, maar in twee stappen: 1,5 procent op 1 januari 2022 en 1,7 procent op 1 maart 2023, met een looptijd tot eind juni 2024. De GDL wees dit aanbod af.

De Duitse minister van Transport Andreas Scheuer riep GDL en Deutsche Bahn dinsdag op de Duitse televisie op om plaats te nemen aan de onderhandelingstafel. Scheuer zei verder dat de federale regering klaar staat om de gesprekken te begeleiden. “De politiek, het bedrijfsleven en de reizigers hebben geen belang bij deze verlammende staking.”

Andere vakbond kritisch

Ondertussen heeft de veel grotere spoorvakbond EVG zich kritisch uitgelaten over de stakingsactie van machinistenvakbond GDL. Volgens EVG-hoofd Klaus-Dieter Hommel is de GDL meer bezig met zichzelf dan met het loonconflict. Naast materiële eisen heeft de stakingsactie van GDL volgens Hommel ook politieke doelen, om die reden zou minister Scheuer zich buiten het conflict moeten houden, vindt de voorman van EVG. Zijn bond gaat er in tegenstelling tot GDL wel mee akkoord dat voor dit jaar de nullijn wordt aangehouden voor de lonen van spoormedewerkers.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.