ProRail-topman Pier Eringa, foto: ProRail

Opgestapte Transdev-topman verwijt Den Haag gebrek aan ambitie

De vorige week bij vervoersbedrijf Transdev Nederland opgestapte Pier Eringa verwijt politiek Den Haag een gebrek aan ambitie, terwijl er de komende jaren flink aan het openbaar vervoer getrokken moet worden wil het de concurrentie met het wegvervoer aan kunnen. Ook na zijn vertrek als topman bij ProRail, precies twee jaar geleden, gaf hij af op overheidsambtenaren en bestuurders die onvoldoende daadkrachtig zijn.

Eringa uitte dinsdag opnieuw kritiek in gesprek met De Telegraaf. Met het oog op de toekomst laakt hij tevens het gebrek aan visie bij de overheid. Zo zullen er de komende jaren flink wat woningen gebouwd moet worden om het woningtekort terug te brengen, waar extra OV-infrastructuur voor nodig is. Concrete plannen daarvoor, zo claimt de vertrokken topman, ontbreken.

Geen gehoor in Den Haag

Eringa beschrijft het overheidsbeleid ten aanzien van het OV ten tijde van corona als een van “pappen en nathouden”. Met het laten rijden van goeddeels lege bussen, trams en treinen is niemand geholpen, aldus de bestuurder, die voor zijn overstap naar Transdev jarenlang werkzaam was als president-directeur van ProRail.

De manier waarop het OV volgens Eringa ingericht zou moeten worden, lijkt geen gehoor te vinden in Den Haag. En de wijze waarop OV-bedrijven welhaast gedwongen worden om te opereren op dit moment, is risicovol, stelt Eringa. “Ik zie in het belang van de reiziger komende jaren onvoldoende OV-perspectief in Nederland”, zo wordt hij geciteerd.

De zorg dat hij in het huidige klimaat te weinig kan doen voor de reizigers, doet hem uiteindelijk opstappen. “In dit speelveld is het onmogelijk iets extra voor de reiziger te leveren. Den Haag moet zich zorgen maken”, besluit Eringa zijn gesprek.

Vertrek bij ProRail

Pier Eringa vertrok precies twee jaar geleden, in maart 2019, als topman van spoorbeheerder ProRail. Hij koos toen eieren voor zijn geld, omdat de spoorbeheerder zou worden omgevormd naar een zelfstandig bestuursorgaan. In deze vorm is ProRail beter aan te sturen door het ministerie.

Toen hij aan het roer stond van ProRail, lag hij regelmatig met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat overhoop. Later gaf hij in interviews aan dat hij van mening is dat overheidsambtenaren en bestuurders vaker moeten zeggen waar het op staat. Volgens hem gebeurt dat te weinig, omdat mensen bang zijn voor hun carrière.

Hij staat bekend als een bestuurder die dingen in beweging krijgt, maar daarbij soms de mazen van de wet bewandelt. Als ProRail-directeur plaatste hij betonblokken bij onbewaakte spoorwegovergangen, uit frustratie over impasses die waren ontstaan in het overleg tussen betrokken partijen, omwonenden en overheden. Uiteindelijk leidde zijn inspanningen ertoe dat ProRail de opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat kreeg om binnen vijf jaar alle onbewaakte overwegen op te heffen.

Lees meer:

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Opgestapte Transdev-topman verwijt Den Haag gebrek aan ambitie | SpoorPro.nl
ProRail-topman Pier Eringa, foto: ProRail

Opgestapte Transdev-topman verwijt Den Haag gebrek aan ambitie

De vorige week bij vervoersbedrijf Transdev Nederland opgestapte Pier Eringa verwijt politiek Den Haag een gebrek aan ambitie, terwijl er de komende jaren flink aan het openbaar vervoer getrokken moet worden wil het de concurrentie met het wegvervoer aan kunnen. Ook na zijn vertrek als topman bij ProRail, precies twee jaar geleden, gaf hij af op overheidsambtenaren en bestuurders die onvoldoende daadkrachtig zijn.

Eringa uitte dinsdag opnieuw kritiek in gesprek met De Telegraaf. Met het oog op de toekomst laakt hij tevens het gebrek aan visie bij de overheid. Zo zullen er de komende jaren flink wat woningen gebouwd moet worden om het woningtekort terug te brengen, waar extra OV-infrastructuur voor nodig is. Concrete plannen daarvoor, zo claimt de vertrokken topman, ontbreken.

Geen gehoor in Den Haag

Eringa beschrijft het overheidsbeleid ten aanzien van het OV ten tijde van corona als een van “pappen en nathouden”. Met het laten rijden van goeddeels lege bussen, trams en treinen is niemand geholpen, aldus de bestuurder, die voor zijn overstap naar Transdev jarenlang werkzaam was als president-directeur van ProRail.

De manier waarop het OV volgens Eringa ingericht zou moeten worden, lijkt geen gehoor te vinden in Den Haag. En de wijze waarop OV-bedrijven welhaast gedwongen worden om te opereren op dit moment, is risicovol, stelt Eringa. “Ik zie in het belang van de reiziger komende jaren onvoldoende OV-perspectief in Nederland”, zo wordt hij geciteerd.

De zorg dat hij in het huidige klimaat te weinig kan doen voor de reizigers, doet hem uiteindelijk opstappen. “In dit speelveld is het onmogelijk iets extra voor de reiziger te leveren. Den Haag moet zich zorgen maken”, besluit Eringa zijn gesprek.

Vertrek bij ProRail

Pier Eringa vertrok precies twee jaar geleden, in maart 2019, als topman van spoorbeheerder ProRail. Hij koos toen eieren voor zijn geld, omdat de spoorbeheerder zou worden omgevormd naar een zelfstandig bestuursorgaan. In deze vorm is ProRail beter aan te sturen door het ministerie.

Toen hij aan het roer stond van ProRail, lag hij regelmatig met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat overhoop. Later gaf hij in interviews aan dat hij van mening is dat overheidsambtenaren en bestuurders vaker moeten zeggen waar het op staat. Volgens hem gebeurt dat te weinig, omdat mensen bang zijn voor hun carrière.

Hij staat bekend als een bestuurder die dingen in beweging krijgt, maar daarbij soms de mazen van de wet bewandelt. Als ProRail-directeur plaatste hij betonblokken bij onbewaakte spoorwegovergangen, uit frustratie over impasses die waren ontstaan in het overleg tussen betrokken partijen, omwonenden en overheden. Uiteindelijk leidde zijn inspanningen ertoe dat ProRail de opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat kreeg om binnen vijf jaar alle onbewaakte overwegen op te heffen.

Lees meer:

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.