Coronavirus

Wat spoorvervoerders doen tegen verspreiding van het coronavirus

Veel treinreizigers vragen zich af of het wel verstandig is om de trein te pakken nu overal in Europa steeds meer besmettingsgevallen van het COVID-19 of coronavirus opduiken. En ook het rijdend personeel maakt zich volgens vakbond FNV zorgen over de eigen gezondheid. Tot nu toe blijken vrijwel alle Europese spoorvervoerders dezelfde voorzorgsmaatregelen te hanteren. NS volgt de adviezen van het RIVM en dat is volgens de vervoerder vooralsnog voldoende.

In Italië, het tot nu toe zwaarst getroffen gebied van Europa, adviseert vervoerder Trenitalia reizigers om treinkaartjes zo veel mogelijk online te kopen. Dit om riskante wachtrijen voor de loketten en automaten op Italiaanse stations te voorkomen. Het is een van de meest opvallende maatregelen door een spoorvervoerder. Net als in Nederland, melden Europese spoorvervoerders de adviesrichtlijnen van de overheid te volgen. Dat wil zeggen: vaak handen wassen, hoesten of niezen in de elleboog, papieren zakdoekjes gebruiken en deze na gebruik meteen weggooien. De Franse SNCF adviseert daarnaast ook een neus- of mondkapje te dragen. Dit terwijl het effect van deze kapjes onder meer door het RIVM als nihil wordt beschreven.

Treinen en stations afgesloten

Het treinverkeer zelf gaat in vrijwel alle Europese landen onverminderd door, zowel op binnenlandse als internationale trajecten. De enige uitzonderingen zijn een aantal verbindingen in de Italiaanse regio Lombardije. Op deze trajecten slaat de trein een aantal stations in kleine plaatsen over die gesloten zijn in verband met een groot aantal coronabesmettingen.

Net als de NS in Nederland, meldt Deutsche Bahn dat het voortdurend in contact is met de gezondheidsdiensten en de overheid over mogelijk ingrijpen in de dienstregeling. “Wanneer de betroffen instanties een corona-besmettingsgeval vermoeden wordt dat deel van de trein afgesloten en na de rit professioneel gereinigd en gedesinfecteerd. De reizigers worden door het treinpersoneel gevraagd hun contactinformatie achter te laten, zodat de betrokken instanties indien nodig contact op kunnen nemen”, meldt DB op zijn website.

Taskforce

NS vindt het voor zulke maatregelen nog te vroeg. De spoorvervoerder wilde afgelopen week nog niet speculeren of treinen worden stopgezet. Ook niet nu de eerste besmettingen in eigen land een feit zijn. NS heeft wel, net als ProRail een team van medewerkers samengesteld dat scenario’s uitwerkt en de contacten onderhoudt met de overheid en het RIVM. “We merken dat er veel vragen zijn van zowel reizigers als personeel, maar het is nog niet zo dat we moeten opschalen, zegt een woordvoerder van NS. “We hebben voor virussen als corona verschillende plannen en scenario’s klaarliggen, zoals we die ook hebben voor andere noodsituaties zoals storm, stakingen en hittegolven. We zijn goed voorbereid op de situatie, maar het heeft geen nut om op de zaken vooruit te lopen en paniek te zaaien”, vindt hij.

NS zegt volledig op de informatievoorziening van het RIVM te vertrouwen, deze door te geven aan reizigers en medewerkers. “We handelen eventueel op instructie van het RIVM en het heeft geen zin om het te hebben over ingrijpen in de dienstregeling of extra beschermingsmaatregelen als dat misschien wel helemaal niet hoeft te gebeuren. We raden iedereen wel aan om thuis te blijven als je je ziek voelt zowel ons eigen personeel als reizigers.”

Spoorbeheerder ProRail geeft een wat uitgebreidere beschrijving van het doel van de taskforce die het deze week in het leven riep. “Zoveel mogelijk treinverkeersleiders en incidentenbestrijders aan het werk te houden. Zonder hen zouden alle treinen stilstaan”, aldus een woordvoerder van de spoorbeheerder. “Als die allemaal de griep krijgen, dan hebben we een probleem. Daarom gaan individuele verkeersleidingsposten op slot als daar medewerkers ziek worden. Medewerkers die nog niet ziek zijn gaan vanaf een andere locatie werken.”

Lichte koorts

Afgelopen week stond de trein van Venetië naar München enkele uren stil voor de Brennerpas in Oostenrijk omdat er twee reizigers van boord gehaald moesten worden met vermeende symptomen van een coronabesmetting. Achteraf bleken de twee vrouwen slechts een lichte koorts te hebben.

Trenitalia heeft op zijn website een lijst met tien adviespunten van het ministerie van Volksgezondheid geplaatst. Hierop staan naast de bekende was- en hoestinstructies ook tips vermeld als het voorkomen van contact met mensen die lijden aan luchtweginfecties. Hetzelfde geldt voor aanraking van ogen, neus en mond met de handen. Verder kunnen Italiaanse reizigers een gratis noodnummer bellen als ze koorts hebben en hoesten en in de afgelopen veertien dagen in China zijn geweest, huisdieren verspreiden het virus niet.

Hittescanners

Het openbaar vervoer in Noord-Italiaanse steden rijdt vrijwel leeg rond, maar rijdt wel. In Venetië worden de Vaporetto watertaxi’s meerdere keren per dag helemaal ontsmet. In de corona-brandhaarden buiten Europa worden drastischer maatregelen genomen. Zo worden in Iran all metrostellen dagelijks helemaal ontsmet. En bij Chinese treinstations worden alle reizigers met hittescanners gecontroleerd op koorts. Voor datzelfde doel worden reizigers in Albanië gecontroleerd met thermometers.

Lees meer in ons Dossier over het corinavirus.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.