Spooronderhoud, werkzaamheden, Dura Vermeer

Cijfers over ongelukken met baanwerkers wijken flink af

Er is veel onduidelijkheid over de registratie van het aantal ongelukken onder baanwerkers. De Inspectie Leefomgeving en Transport meldt in een recent rapport dat het aantal baanwerkers dat in 2012 gewond raakte, is toegenomen ten opzichte van de jaren ervoor. De stichting RailAlert meldt daarentegen dat er in datzelfde jaar juist sprake is van een forse afname.

Directeur Piet Breedijk van RailAlert vermoedt dat dit te maken heeft met de ontbrekende meldplicht van spoorbedrijven aan ILT als het gaat om ongevallen met ‘minstens één dag verzuim’ maar ‘zonder dat er sprake is van ziekenhuisopname’. De spooraannemers en bedrijven die werken op en aan het spoor hebben met RailAlert afgesproken deze gevallen wél te melden. Breedijk: “Alle directies van de spooraannemers hebben hier hun handtekening onder gezet.” Dit is opmerkelijk, omdat het ministerie van Infrastructuur en Milieu onder meer beleid maakt op basis van cijfers van ILT.

Afwijkende cijfers

In het rapport ‘Staat van de transportveiligheid‘ concludeert ILT dat er een toename is in het aantal gewonden onder baanwerkers. In 2012 zouden zeven baanwerkers (zie cijfers onderin het artikel) zwaargewond zijn geraakt, waar dat in 2011 twee keer gebeurde. In 2012 raakte volgens de cijfers van ILT 22 baanwerkers lichtgewond. Dat kwam in 2011 21 keer voor.

Stichting RailAlert komt met hele andere cijfers over de veiligheid van baanwerkers. De organisatie registreerde in 2012 62 ongevallen onder baanwerkers waar dat er in 2011 nog 101 keer gebeurde. 

RailAlert maakt in de registratie geen onderscheid tussen zwaargewond en lichtgewond, maar definieert dit onder ‘Ongeval met verzuim’. Dat betekent dat een medewerkers minstens één dag afwezig is vanwege het ongeval op de werkplek.

Meldplicht

Woordvoerder Gerard Westerhof van ILT: “Bij ongevallen met baanwerkers heeft de werkgever de verplichting op grond van de arbeidsomstandighedenwet dit te melden als het een meldingsplichtig ongeval is.”

Die is als volgt gedefinieerd: Er is sprake van een meldingsplichtig arbeidsongeval als het slachtoffer aan de gevolgen overlijdt, blijvend letsel oploopt of in een ziekenhuis moet worden opgenomen. Onder ziekenhuisopname valt ook een dagopname. Westerhof: “Het verschil met de RailAlert-cijfers kan zitten in wat er als meldingsplichtig wordt beschouwd.”

Verschillen in meetmethoden

De verschillen in meetmethoden blijven lastig, geeft Breedijk toe. Zeker nu de spoorbranche wordt verplicht om naar Europese standaarden over te gaan. “Daardoor kunnen de definities wijzigen, waardoor het moeilijker kan worden om een vergelijking te trekken met voorgaande jaren”, aldus de directeur.

RailAlert wil zich de komende tijd inzetten om met ILT de cijfers over ongevallen met baanwerkers gelijk te trekken. Breedijk: “Want het zou natuurlijk niet zo moeten zijn dat iedere organisatie met andere cijfers naar buiten treedt.” Met ProRail is al afgesproken dat het veiligheidsdashboard van RailAlert het leidende dashboard wordt voor de branche met betrekking tot ongevallen met baanwerkers.

Ongevallen terugbrengen

Stichting RailAlert heeft zich samen met de spoorsector tot doel gesteld om het aantal ongevallen met verzuim met tien procent per jaar terug te brengen en onder de 100 gevallen te brengen in 2014. 

Verder wil de organisatie het aantal bijna-aanrijdingen onder baanwerkers terugbrengen met minimaal tien procent per jaar.

Cijfers ILT 2012:

Cijfers RailAlert 2012:

Cijfers RailAlert 2011:

Marieke van Gompel

Lees ook:

Inspectie: veiligheid baanwerkers op spoor achteruitgegaan

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.