Staatssecretaris, Wilma Mansveld

Mansveld: PGO 3.0 niet versneld invoeren

Staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu wil PGO 3.0, een verbeterde systematiek voor het uitvoeren het Prestatie Gericht Onderhoud (PGO), niet versneld invoeren. Zij zegt dat donderdag tijdens een debat in de Tweede Kamer.

ProRail en de spooraannemers werken op dit moment onder meer aan een verbeterd contractmodel voor PGO 3.0. Dit is een verbetering van de huidige contractvorm die voor onderhoud aan het spoor wordt gebruikt. Zij volgen hiermee de aanbevelingen van een onafhankelijke auditcommissie die onderzoek deed naar PGO-contracten in het spooronderhoud. Deze commissie stelde dat er een cultuuromslag en een andere inrichting van de organisatie van spoorbedrijven nodig is om PGO goed te laten werken.

Pilotgebieden

ProRail maakte onlangs bekend in het eerste kwartaal van 2014 vier pilotgebieden om te zetten naar PGO 3.0. De overige zeven PGO-gebieden worden in de loop van 2014 aangepast aan de nieuwe voorwaarden.

PvdA-Kamerlid Duco Hoogland vroeg tijdens het Kamerdebat waarom deze systematiek niet versneld kan worden ingevoerd. “Ik verbaas me erover als er al een aantal pilots zijn gelukt, dat het zo lang moet duren.”

Aanbestedingen spooronderhoud

Mansveld: “Ik vind dat de inhoud leidend moet zijn en niet het tempo. Het is belangrijk dat we geen vraagstukken krijgen op het gebied van onderhoud en veiligheid.” De staatssecretaris verwacht dat de spoorsector er in zal slagen om PGO 3.0 binnen het geplande tijdsbestek te implementeren.

Mansveld kwam begin dit jaar onder vuur te liggen omdat een kritisch rapport over aanbestedingen in het spooronderhoud bewust is achtergehouden. De Inspectie voor Leefomgeving en Transport concludeerde daarin dat ProRail zich meer richt op geld dan op veiligheid. 

In het rapport kwam naar voren dat ProRail onvolledige of onjuiste informatie leverde bij aanbestedingen, die een reële inschrijving bij het aanbestedingsproces zou hinderen.

In het convenant is afgesproken dat de spoorbedrijven op dezelfde manier gaan samenwerken en volgens hetzelfde contract. Verder is er in vastgelegd dat er een database management systeem komt waarin alle informatie over de status van het spoor voor alle betrokken partijen beschikbaar is.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.