werkzaamheden, spoor, onderhoud

Vakbonden voorzien uitbreiding stakingen railsector

De stakingen in de railinfra breiden zich vermoedelijk verder uit in de loop van de week. Afgelopen weekend legde allereerst spoorwerkers in Amersfoort – in het PGO-gebied Eemland – het werk neer. Op zondagavond is ook een deel van het spooronderhoud bij Breda en Tilburg gestaakt.

De acties komen voort uit onvrede met de vastgelopen cao-onderhandelingen en zorgen over het aanbestedingsbeleid van ProRail. De nieuwe cao Railinfra zou per 1 januari moeten ingaan. De vakbonden eisen een loonsverhoging van 2,5 procent, maar de werkgevers vinden die eis te hoog. Ook willen de bonden dat spooraannemers hun werk kunnen blijven doen ook als een onderhoudscontract door een aanbesteding overgaat naar een ander bedrijf. Als laatste redmiddel om de moeizame onderhandelingen vlot te trekken hebben bonden en werkgevers in december gepraat over een creatieve oplossing: het inzetten van overgebleven geld uit een speciaal fonds voor functioneel leeftijdsontslag. Ook die gesprekken liepen op niets uit. Eind vorig jaar dreigden de bonden al met acties. Eind januari liep hun ultimatum aan de werkgevers af.

Spreiding

Welke stakingen nog meer op stapel staan en waar, willen de bonden nog niet bekend maken. Ze laten alleen weten de reizigers en de storingsdienst in eerste instantie ongemoeid te laten. “We proberen wel spreiding aan te brengen in regio’s en bedrijven”, aldus bestuurder Tjitze van Rijssel van CNV Vakmensen. De acties richten zich nu vooral op spooronderhoud. Mochten de stakingen langer gaan duren, dan sluit Van Rijssel niet uit dat ook reizigers er iets van gaan merken. “We zorgen er wel voor dat de veiligheid niet in het geding is.”

Dinsdagavond is er een actievergadering gepland van de betrokken vakbonden: FNV Spoor, CNV Vakmensen en Het Zwarte Corps. Daarin beslissen ze of en hoe de acties verdergaan.

Spooraannemers

Een aantal spooraannemers, waaronder Strukton en BAM, laat in een gezamenlijk persbericht weten geen mogelijkheid te zien om in te gaan op de loon- en werkgelegenheidseisen van de vakbonden.

Ze zeggen wel in gesprek te zijn met ProRail over het aanbestedingsbeleid, waar ook de spooraannemers zich grote zorgen over maken. Vlak voor het ultimatum van de vakbonden afliep, hebben ze opgeroepen om de cao-onderhandelingen weer op te starten.

De bonden willen volgens Van Rijssel altijd praten, maar dan moet er wel zicht zijn op resultaat.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Bart Pals

Bart Pals is hoofdredacteur van Nieuwsblad Transport, een zusteruitgave van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.