Betuwelijn, goederenvervoer

Keyrail distantieert zich ‘met klem’ van zware kritiek FNV

Exploitant van de Betuweroute Keyrail distantieert zich met klem van de zware kritiek die FNV Spoor uit in een brief aan minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur). In die brief schrijft de vakbond dat Keyrail commerciële belangen laat prevaleren boven veiligheid, cijfers over punctualiteit van treinen manipuleert en werknemers onder druk zet ten koste van die veiligheid.

FNV Spoor waarschuwt de minister omdat zij de nieuwe tienjarige vergunning over het totale spoorgoederenvervoer per 2013 aan Keyrail wil verlenen.

Keyrail noemt de brief van Jacqueline Lohle van FNV Spoor ‘onvolledig, eenzijdig en ten dele feitelijk onjuist’. Het bestrijdt dat de veiligheid in het geding is geweest. Ook het vermeende manipuleren van cijfers over de punctualiteit zou uit de lucht zijn gegrepen. “We herkennen ons daar absoluut niet in”, zegt een woordvoerster van het bedrijf. “We weten ook niet waar die beschuldiging vandaan komt.”

Ontevreden personeel

Keyrail vermoedt dat ontevreden personeel de bron is. Het spoorbedrijf uit Zwijndrecht erkent dat bij de verkeersleiding, die bestaat uit ProRail-werknemers die bij Keyrail zijn gedetacheerd, onrust leeft. Bij hen is sprake van onderbezetting en verlofachterstand.

Recente werving en het breder inzetten van personeel heeft er niet voor gezorgd dat die achterstand ongedaan werd gemaakt. Daardoor is de werkdruk bij de verkeersleiding hoog, zo meldt Lohle in haar brief. Verder zou personeel worden gedreigd met ontslag als zij niet bovengemiddeld zouden presteren.

In een inderhaast uitgeven persbericht stelt Keyrail dat de eerder gemaakte afspraken met FNV Spoor ‘allen door Keyrail met ingang van januari zijn geëffectueerd’. Hierbij gaat het om afspraken over zaken als het aanstellen van een ProRail-manager om de verkeersleidingspost aan te sturen en een vereenvoudiging van de zogenaamde toegangsovereenkomst, het document waarin wordt beschreven welke partijen gebruik kunnen maken van het spoor.

Werkwijze

Keyrail trekt de werkwijze van FNV Spoor bij zijn onderzoek ernstig in twijfel aangezien, zo staat te lezen in het persbericht, de bijna vijftig eigen medewerkers niet door FNV zijn gehoord. Het stelt ook dat FNV ‘bewust een negatief beeld creëert over Keyrail en haar medewerkers’. “Over het waarom tasten we in het duister”, aldus de woordvoerster. “FNV Spoor bemoeit zich met zaken waarmee het zich niet moet bemoeien. Het personeel raakt verdeeld door deze kwestie. Mensen zijn op hun ziel getrapt.”

Maandag hebben de medewerkers in dienst van Keyrail een brief gestuurd naar Jacqueline Lohle waarin zij hun onvrede uiten over haar brief aan minister Schultz. Minister Schultz bereidt een reactie voor op die brief, aldus een zegsman van haar ministerie. Lohle was dinsdag niet bereikbaar voor commentaar.

Eerder deze week maakte Keyrail bekend dat in 2011 dertig procent meer goederentreinen over de Betuweroute reden dan een jaar eerder. Daarmee was de Betuweroute nog steeds verliesgevend.

Erwin Blatter

Onbeperkt lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad SpoorPro.nl.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Redactie

3 reacties op “Keyrail distantieert zich ‘met klem’ van zware kritiek FNV”

John (Spoorland)|13.03.12|19:41

Het gaat om 6 mensen van Verkeerleiding Kijfhoek die de boel ophitsen. De rest van het personeel doet gewoon prima en veilig zijn werk. De namen van deze “ik wil niet hard werken” mannen zijn intern (Keyrail en ProRail)bekend. Het zal niet lang duren voordat de namen van deze mannen bekend worden. ProRail houd eens een schoonmaakactie onder het onwillig personeel. Ook ik (en ca 100 mensen met mij) ben bekend deze namen te “lekken”. U hoeft het slechts te vragen en ik geef u een kaderlid FNV.

Martens|15.03.12|14:10

brief gemaakt waarin onomwonden staat beschreven dat het personeel op de verkeersleidingpost geen vertrouwen meer heeft in de leiding van Keyrail. Pas toen 75% van het postpersoneel deze had ondertekend en de Raad van Commissarissen van Keyrail ons in de gelegenheid stelde om in gesprek met de directie alle onderwerpen zonder taboe te bespreken, was de directie van Keyrail bereid om in te gaan op de zorgen van het personeel van de verkeersleidingpost.

R.Baard|04.07.12|19:04

Maar jij wil toch niet vertellen dat er wel veilig gewerkt word? 26-10-2010 in de nachtdienst.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.