NABO op particulier terrein in Dalfsen

Staatssecretaris houdt ProRail tegen: liever geen onteigeningsprocedures

Een NABO op particulier terrein in Overijssel, gelegen aan de Vechtdallijn, die ProRail graag wil sluiten. Google Street View

In 2018 spraken het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en ProRail samen af te proberen om uiterlijk in 2023 alle 180 NABO’s in het land opgeheven of beveiligd te hebben. We lopen richting het einde van 2023 en er zijn nog zeker veertig NABO’s open en in gebruik. Veel van deze NABO’s liggen op grond van onwelwillende particulieren en ProRail wil nu het instrument ‘onteigening’ gaan inzetten.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

2 reacties op “Staatssecretaris houdt ProRail tegen: liever geen onteigeningsprocedures”

A C F Sierts|07.11.23|16:17

Het echte probleem zijn de excessief hoge kosten van het actief beveiligen van een NABO. Dat zou vele malen goedkoper moeten kunnen dan de 1,5 miljoen Euro die één boerenoverweg in Friesland bleek te moeten kosten. Dat is in alle opzichten buitensporig veel geld. Benieuwd naar de verhouding ‘daadwerkelijke kluskosten buiten’ versus ‘overheadkosten’…

Pat Rick|09.11.23|14:46

@Sierts: Nederland zou dit echt als een probleem moeten ervaren, want ons mobiliteitsbudget wordt opgegeten. Infrabel kan voor 1,2 miljoen per km elektrificeren tegen hogere specs van 3 kV. Elektrificatie van de Maaslijn zou dan maar ca. 100 miljoen kosten. Het zou goed zijn om ProRail zo in te richten dat technische kennis meer wordt gewaardeerd en er meer zelfsturende teams werken, waardoor er minder management en directie kan zijn. Maar wil de directie echt zo’n kosteneffectititeit zelf ook?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Staatssecretaris houdt ProRail tegen: liever geen onteigeningsprocedures | SpoorPro.nl
NABO op particulier terrein in Dalfsen

Staatssecretaris houdt ProRail tegen: liever geen onteigeningsprocedures

Een NABO op particulier terrein in Overijssel, gelegen aan de Vechtdallijn, die ProRail graag wil sluiten. Google Street View

In 2018 spraken het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en ProRail samen af te proberen om uiterlijk in 2023 alle 180 NABO’s in het land opgeheven of beveiligd te hebben. We lopen richting het einde van 2023 en er zijn nog zeker veertig NABO’s open en in gebruik. Veel van deze NABO’s liggen op grond van onwelwillende particulieren en ProRail wil nu het instrument ‘onteigening’ gaan inzetten.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

2 reacties op “Staatssecretaris houdt ProRail tegen: liever geen onteigeningsprocedures”

A C F Sierts|07.11.23|16:17

Het echte probleem zijn de excessief hoge kosten van het actief beveiligen van een NABO. Dat zou vele malen goedkoper moeten kunnen dan de 1,5 miljoen Euro die één boerenoverweg in Friesland bleek te moeten kosten. Dat is in alle opzichten buitensporig veel geld. Benieuwd naar de verhouding ‘daadwerkelijke kluskosten buiten’ versus ‘overheadkosten’…

Pat Rick|09.11.23|14:46

@Sierts: Nederland zou dit echt als een probleem moeten ervaren, want ons mobiliteitsbudget wordt opgegeten. Infrabel kan voor 1,2 miljoen per km elektrificeren tegen hogere specs van 3 kV. Elektrificatie van de Maaslijn zou dan maar ca. 100 miljoen kosten. Het zou goed zijn om ProRail zo in te richten dat technische kennis meer wordt gewaardeerd en er meer zelfsturende teams werken, waardoor er minder management en directie kan zijn. Maar wil de directie echt zo’n kosteneffectititeit zelf ook?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.