Goes, overweg Kloetingseweg

Onderzoek naar aanleg spoortunnel bij gevaarlijke overweg Goes

De overweg aan de Kloetingseweg wordt mogelijk vervangen door een spooronderdoorgang voor langzaam verkeer. Google Street View

ProRail heeft de gemeente Goes laten weten onderzoek te doen naar de aanleg van een tunnel voor fietsers en voetgangers die in plaats moet komen van de gevaarlijke overweg aan de Kloetingseweg/Van de Spiegelstraat. De spoorbeheerder (lees: het Rijk) zou die onderdoorgang dan betalen. In Goes hopen ze op een positieve uitkomst van het onderzoek. In 2018 kwamen er nog twee mensen om het leven op de kruising net na de overweg. En zo ontstaan er regelmatig gevaarlijke situaties.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

4 reacties op “Onderzoek naar aanleg spoortunnel bij gevaarlijke overweg Goes”

Bas Bakhuis|24.10.23|06:58

Het is wel makkelijk om voor mensen, die zich niet aan de regels kunnen/willen houden, een miljoenen investering te doen. Wellicht als eerste oplossing de toeleidendeweg inrichten als langzaam verkeersweg?
Auto’s kunnen ook (pro)actief geweerd worden waarmee de beschreven situatie voorkomen kan worden.

Ooit was er sprake van het verdiept leggen van de sporen in Goes, dan had hier ook een ongelijkvloerse situatie gekomen. Zou mooi zijn als Spoorpro een bredere verband in Goes in beeld brengt.

Illya Vaes|24.10.23|18:07

Dat is geen spoortunnel maar een voetgangers- en fietstunnel. Dat drukt beter uit waar de kosten terecht zouden moeten komen (hint: niet op het OV-budget).
En ook dat verdiept leggen zou voor de belangen van het wegverkeer zijn (en wellicht nog wat geNIMBY) en zou dus ook uit dat budget moeten komen, in plaats van het al magere OV-budget nog verder door rupsje-nooitgenoeg “wegverkeer” te laten leegvreten (met schandalig voorbeeld de Rijnlandroute).

asierts|24.10.23|20:20

@ Bas : het verdiept leggen van sporen is extreem duur en leidt tot gigantische buitendienststellingen, met zware ellende voor spoorklanten tot gevolg. Op stationslocaties gaan de bedragen helemaal door het dak. Moet je dus helemaal niet willen.

De hoofdreden voor ongelijkvloerse overwegen is betrouwbaarheid van het spoorsysteem. Daarnaast speelt ook het voorkomen van trauma’s voor spoorpersoneel, passanten, omwonenden en hulpdiensten een rol. Overwegongelukken zijn meestal gruwelijk.

A C F Sierts|24.10.23|20:40

@ Bas & @ redactie : wat in de gegeven situatie nog wel een reële oplossing zou kunnen zijn, is (ruwweg) een halve verdieping van het spoor, een halve verhoging van de betreffende overweg, en tijdens de bouw een tijdelijk enkelsporig hulpspoor aan de zuidzijde. Dit lijkt op de aanpak van het project ‘Almelo Verdiept’. Dat kon toen nog voor een acceptabel bedrag gebouwd worden. Mogelijk lukt dat in Goes ook weer, mede door de nu al duidelijk waarneembare teruggang in de bouw.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.