Station Dalfsen

Boer en landgoedeigenaar bevechten ProRail om sluiting NABO

Over de Vechtdallijn rijden elk uur diverse treinen langs Dalfsen. J.Bakker / Flickr

Op het landgoed Rechteren in Dalfsen liggen vier NABO’s die ProRail eind dit jaar wil sluiten. De sluiting past in het beleid van ProRail en de diepe wens van het kabinet om álle NABO’s in Nederland nog dit jaar te sluiten. Gisteren diende er een rechtszaak tegen ProRail, aangespannen door het landgoed én een agrariër die grond pacht van de landgoedeigenaar. Zij willen de sluiting van een NABO op hun terrein via de rechter voorkomen en beroepen zich op een slecht leesbaar document uit 1901.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

2 reacties op “Boer en landgoedeigenaar bevechten ProRail om sluiting NABO”

Robert Jan Roos|01.02.23|15:49

Verbeteren van de veiligheid heeft te maken met het wegnemen van onveilige situaties of het minimaliseren van de kans op voorafgaand aan het zo goed mogelijk mitigeren. Helaas zijn de laatste ongelukken op zgn NaBo’s met regionale/sprinter treinen. Deze hebben een kleurstelling (huisstijl) die opgaat in het Nederlandse landschap. Anders gezegd, minder zichtbaar. NS heeft na een noodlottig ongeluk terecht gekozen om het geel weer terug te halen op de trein. Nu GPS als waarschuwing toevoegen?

asierts|01.02.23|16:19

Kern van de ellende: ProRail interpreteert het te letterlijk. Sluiting dus. In actief beveiligen heeft men om diverse redenen geen trek. Terwijl dat de veiligheid direct enorm verbetert. Bij conflicten kan men dus veel beter daar voor kiezen en wel zo snel als mogelijk, anders blijft de onacceptabele onveiligheid nog langer in stand. En dat is strijdig met de wet én het beleid. Kortom, OF in overleg snel een alternatief & sluiten, OF snel actief beveiligen. Doormodderen is totaal onacceptabel!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Boer en landgoedeigenaar bevechten ProRail om sluiting NABO | SpoorPro.nl
Station Dalfsen

Boer en landgoedeigenaar bevechten ProRail om sluiting NABO

Over de Vechtdallijn rijden elk uur diverse treinen langs Dalfsen. J.Bakker / Flickr

Op het landgoed Rechteren in Dalfsen liggen vier NABO’s die ProRail eind dit jaar wil sluiten. De sluiting past in het beleid van ProRail en de diepe wens van het kabinet om álle NABO’s in Nederland nog dit jaar te sluiten. Gisteren diende er een rechtszaak tegen ProRail, aangespannen door het landgoed én een agrariër die grond pacht van de landgoedeigenaar. Zij willen de sluiting van een NABO op hun terrein via de rechter voorkomen en beroepen zich op een slecht leesbaar document uit 1901.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

2 reacties op “Boer en landgoedeigenaar bevechten ProRail om sluiting NABO”

Robert Jan Roos|01.02.23|15:49

Verbeteren van de veiligheid heeft te maken met het wegnemen van onveilige situaties of het minimaliseren van de kans op voorafgaand aan het zo goed mogelijk mitigeren. Helaas zijn de laatste ongelukken op zgn NaBo’s met regionale/sprinter treinen. Deze hebben een kleurstelling (huisstijl) die opgaat in het Nederlandse landschap. Anders gezegd, minder zichtbaar. NS heeft na een noodlottig ongeluk terecht gekozen om het geel weer terug te halen op de trein. Nu GPS als waarschuwing toevoegen?

asierts|01.02.23|16:19

Kern van de ellende: ProRail interpreteert het te letterlijk. Sluiting dus. In actief beveiligen heeft men om diverse redenen geen trek. Terwijl dat de veiligheid direct enorm verbetert. Bij conflicten kan men dus veel beter daar voor kiezen en wel zo snel als mogelijk, anders blijft de onacceptabele onveiligheid nog langer in stand. En dat is strijdig met de wet én het beleid. Kortom, OF in overleg snel een alternatief & sluiten, OF snel actief beveiligen. Doormodderen is totaal onacceptabel!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.