Intercity Direct, Amsterdam Centraal station

ACM stelt NS in het gelijk over klacht verdeling spoorcapaciteit door ProRail

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft NS in het gelijk gesteld in een geschilprocedure over de verdeling van spoorcapaciteit. De spoorvervoerder vond dat de reizigers in de Intercity Direct tussen Amsterdam en Rotterdam werden benadeeld in de verdeling van de treinpaden.

ProRail had op basis van een geschilprocedure de ad hoc-capaciteit voor het goederenvervoer vastgesteld voor de dienstregeling 2022. Daardoor zou de Intercity Direct van de NS tussen Amsterdam en Rotterdam veertien keer per dag een extra reistijd oplopen van 2 minuten. De NS gaf in de klacht aan door het besluit van ProRail te worden benadeeld.

Tekortkomingen in besluit van ProRail

De klacht gaat over het besluit van 21 juni om ad hoc-capaciteit beschikbaar te stellen aan Lineas en Railexperts op het traject Amsterdam – Bad Bentheim voor de ontwerpdienstregeling 2022. In de klacht stelt NS
dat zij door het verdeelbesluit van ProRail oneerlijk is behandeld en wordt benadeeld doordat de ad hoc-capaciteit beschikbaar is gesteld aan de andere spoorvervoerders.

ACM heeft NS daarin gelijk gegeven op grond van een aantal tekortkomingen in het besluit van ProRail. Zo had ProRail zelf de behoefte aan ad hoc-capaciteit bij de goederenvervoerders moeten inventariseren. Daarnaast had ProRail het advies van de voorzitter van de geschilprocedure inhoudelijk en kenbaar moeten toetsen en niet slechts marginaal.

Bepalen ad hoc-goederenpaden

ProRail heeft volgens ACM de ramingsmethodiek voor het bepalen van de ad hoc-goederenpaden ten onrechte niet opgenomen in de Netverklaring. Het proces tot vaststelling van de ad hoc-goederenpaden op het traject Amsterdam – Bentheim is volgens de marktautoriteit op zichzelf transparant verlopen, maar ProRail had de behoefte aan ad hoc standaard goederenpaden al vóór of in de coördinatiefase moeten inventariseren en het advies van de voorzitter van de geschilbeslechtingsprocedure inhoudelijk en kenbaar moeten toetsen.

Voor de gestelde behoefte van de goederenvervoerders aan ad hoc standaardgoederenpaden ontbreekt verder volgens ACM een deugdelijke onderbouwing. Het verdeelbesluit voor standaard goederenpaden op het traject Amsterdam – Bentheim is in strijd met artikel 13, derde lid, van het Besluit capaciteitsverdeling hoofdspoorweginfrastructuur. Daardoor wordt NS benadeeld. ProRail dient het verdeelbesluit dan ook in te trekken, stelt ACM.

Lees hier de uitspraak van ACM.

Lees ook:

ProRail publiceert netverklaring voor 2023

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.