Nieuwe reizigerstunnel station Eindhoven

Deutsche Bahn-dochter gaat spoorverbinding Eindhoven-Düsseldorf exploiteren

De nieuwe spoorconcessie Eindhoven – Düsseldorf is gegund aan vervoerder Start, een dochteronderneming van Deutsche Bahn. De verbinding die nu nog tussen Düsseldorf en Venlo loopt, wordt vanaf 2026 doorgetrokken tot aan Eindhoven. De aanbestedingsprocedure is uitgevoerd door het Duitse Verkehrsbund Rhein Ruhr (VRR) en de vervoersregio van Westfalen-Lippe (NWL).

Vanaf december 2026 kunnen treinreizigers elk uur rechtstreeks van Eindhoven naar Düsseldorf reizen. Hierdoor wordt de reis tussen Eindhoven en Düsseldorf een kwartier korter en is overstappen niet meer nodig. Eindhoven Centraal krijgt hiermee in 2026 een directe verbinding met Duitsland.

Treindiensten worden uitgevoerd met Flirt-materieel

Meerdere vervoerders hadden interesse om de verbinding te realiseren. Het materieel waar Start mee wil gaan rijden is de Flirt van treinfabrikant Stadler. Deze trein rijdt al in Nederland, waaronder op het traject Arnhem-Düsseldorf.

De start van de rechtstreekse verbinding tussen Eindhoven en Düsseldorf stond eerst gepland voor december 2025. Door de corona-pandemie is een snelle levering van materieel lastiger en duurder geworden. Daarom is ervoor gekozen om een jaar later te beginnen. Ondertussen werkt ProRail aan de benodigde infrastructurele maatregelen voor de nieuwe treindienst, zoals snelle wissels bij Station Eindhoven Centraal en een perronverlenging op station Venlo.

Met deze verbinding tussen Noord-Brabant, via Venlo naar Düsseldorf krijgt Nederland via Limburg een belangrijke aansluiting op het spoornet van Noordrijn-Westfalen en de rest van Europa.

Actieplan Europese Commissie

Deze week is op meerdere vlakken positief voor het internationaal treinvervoer. De Europese Commissie presenteerde namelijk omvangrijke plannen om dit te verbeteren. Onderdeel daarvan is een mogelijke BTW-vrijstelling op internationale treintickets en nieuwe snelle verbindingen. Ook komt er een nieuw centraal boekingssysteem en betere dienstregelingen.

Het is de bedoeling dat het bestaande internationale spoornetwerk van hogesnelheidslijnen in 2030 twee keer zo omvangrijk als nu is en in 2050 zelfs drie keer. NS zet met name in op verbindingen naar het Ruhrgebied, zodat Amsterdam, Utrecht en Arnhem vaker en sneller verbonden zijn met Keulen, Düsseldorf, Duisburg en van daaruit door naar Berlijn.

Ook maakte het nieuwe kabinet deze week bekend drie miljard te investeren op de Lelylijn, die op termijn kan worden doorgetrokken naar Duitsland en Denemarken.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “Deutsche Bahn-dochter gaat spoorverbinding Eindhoven-Düsseldorf exploiteren”

Pat Rick|17.12.21|09:58

Zo zou de NS ook met een dochter een snelle verbinding naar Berlijn kunnen realiseren: nieuwe locomotieven huren en in de dienstregeling alleen tussentijds stoppen in Hengelo, Hannover.

Niet wachten op de vertraagde Talgo!
Maar nu al treinpad aanvragen. Of gaat NS wachten tot Flixbus dit gaat doen?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Deutsche Bahn-dochter gaat spoorverbinding Eindhoven-Düsseldorf exploiteren | SpoorPro.nl
Nieuwe reizigerstunnel station Eindhoven

Deutsche Bahn-dochter gaat spoorverbinding Eindhoven-Düsseldorf exploiteren

De nieuwe spoorconcessie Eindhoven – Düsseldorf is gegund aan vervoerder Start, een dochteronderneming van Deutsche Bahn. De verbinding die nu nog tussen Düsseldorf en Venlo loopt, wordt vanaf 2026 doorgetrokken tot aan Eindhoven. De aanbestedingsprocedure is uitgevoerd door het Duitse Verkehrsbund Rhein Ruhr (VRR) en de vervoersregio van Westfalen-Lippe (NWL).

Vanaf december 2026 kunnen treinreizigers elk uur rechtstreeks van Eindhoven naar Düsseldorf reizen. Hierdoor wordt de reis tussen Eindhoven en Düsseldorf een kwartier korter en is overstappen niet meer nodig. Eindhoven Centraal krijgt hiermee in 2026 een directe verbinding met Duitsland.

Treindiensten worden uitgevoerd met Flirt-materieel

Meerdere vervoerders hadden interesse om de verbinding te realiseren. Het materieel waar Start mee wil gaan rijden is de Flirt van treinfabrikant Stadler. Deze trein rijdt al in Nederland, waaronder op het traject Arnhem-Düsseldorf.

De start van de rechtstreekse verbinding tussen Eindhoven en Düsseldorf stond eerst gepland voor december 2025. Door de corona-pandemie is een snelle levering van materieel lastiger en duurder geworden. Daarom is ervoor gekozen om een jaar later te beginnen. Ondertussen werkt ProRail aan de benodigde infrastructurele maatregelen voor de nieuwe treindienst, zoals snelle wissels bij Station Eindhoven Centraal en een perronverlenging op station Venlo.

Met deze verbinding tussen Noord-Brabant, via Venlo naar Düsseldorf krijgt Nederland via Limburg een belangrijke aansluiting op het spoornet van Noordrijn-Westfalen en de rest van Europa.

Actieplan Europese Commissie

Deze week is op meerdere vlakken positief voor het internationaal treinvervoer. De Europese Commissie presenteerde namelijk omvangrijke plannen om dit te verbeteren. Onderdeel daarvan is een mogelijke BTW-vrijstelling op internationale treintickets en nieuwe snelle verbindingen. Ook komt er een nieuw centraal boekingssysteem en betere dienstregelingen.

Het is de bedoeling dat het bestaande internationale spoornetwerk van hogesnelheidslijnen in 2030 twee keer zo omvangrijk als nu is en in 2050 zelfs drie keer. NS zet met name in op verbindingen naar het Ruhrgebied, zodat Amsterdam, Utrecht en Arnhem vaker en sneller verbonden zijn met Keulen, Düsseldorf, Duisburg en van daaruit door naar Berlijn.

Ook maakte het nieuwe kabinet deze week bekend drie miljard te investeren op de Lelylijn, die op termijn kan worden doorgetrokken naar Duitsland en Denemarken.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “Deutsche Bahn-dochter gaat spoorverbinding Eindhoven-Düsseldorf exploiteren”

Pat Rick|17.12.21|09:58

Zo zou de NS ook met een dochter een snelle verbinding naar Berlijn kunnen realiseren: nieuwe locomotieven huren en in de dienstregeling alleen tussentijds stoppen in Hengelo, Hannover.

Niet wachten op de vertraagde Talgo!
Maar nu al treinpad aanvragen. Of gaat NS wachten tot Flixbus dit gaat doen?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.