Een ICE op het station van Hamburg, bron: Deutsche Bahn

Coronabewijs verplicht op werk en in openbaar vervoer in Duitsland

In Duitsland is het vanaf woensdag verplicht om een coronatoegangsbewijs te laten zien op het werk en in het openbaar vervoer. Mensen moeten zijn ingeënt, genezen of recent negatief getest op het coronavirus. De regel is zeker tot 19 maart 2022 van kracht. De Nederlandse spoorsector heeft zich eerder tegen de invoering van een verplichte coronapas in het openbaar vervoer uitgesproken.

Met het invoeren van het zogenoemde 3G-regel voor de werkvloer en het OV wil Duitsland het aantal nieuwe coronabesmettingen verminderen. Het is een uitbreiding van het huidige Duitse beleid, momenteel zijn de toegangsbewijzen al verplicht om onder meer evenementen en sportwedstrijden bij te wonen of naar de horeca te gaan. In Duitsland loopt net als in Nederland het aantal besmettingen al weken op tot recordhoogtes. De ziekenhuizen komen ook steeds verder onder druk te staan.

Het demissionair kabinet heeft maandag een wetsvoorstel voor de invoering van een 2G-beleid naar de Kamer gestuurd voor de horeca, evenementen, cultuur en niet-essentiële dienstverlening, zoals pretparken en dierentuinen. Het werk en het openbaar vervoer horen hier niet bij. Bij 2G-beleid krijg je een coronapas als je volledig bent gevaccineerd (1) of genezen bent van corona (2). Bij 3G-beleid krijg je ook bij een negatief testresultaat (3) die de laatste 24 uur is afgenomen een coronapas.

Werkgevers vergoeden twee tests per dag

Duitsers kunnen met een QR-code of een vaccinatieboekje aantonen dat ze volledig zijn ingeënt tegen het virus. Een boosterprik is hiervoor niet nodig. Mensen die Covid-19 hebben gehad moeten kunnen aantonen dat ze zijn genezen met een officieel bewijs hiervan.

Mensen die niet zijn ingeënt, genezen zijn van corona of het bewijs daarvoor niet willen laten zien, moeten zich iedere dag laten testen. De werkgever moet twee tests per dag vergoeden en werknemers kunnen wekelijks een gratis sneltest laten afnemen. De rest moeten ze zelf betalen, meldt de krant Rheinische Post.

De werkgever moet controleren op het coronatoegangsbewijs. Bij mensen die zijn ingeënt of genezen is die controle eenmalig, mensen die zich laten testen, moeten dagelijks worden gecontroleerd of ze een toegangsbewijs hebben. De maatregel is ingevoerd om een lockdown te voorkomen. De Duitse overheid wil op deze manier scholen en winkels kunnen openhouden. Op 9 december wordt de maatregel geëvalueerd.

Spoorsector is tegen 2G-beleid op werkvloer en OV

FNV Spoor liet vorige week in de uitzending van SpoorProTV al weten tegen de verplichting van het tonen van een QR-code op het werk te zijn. Voorzitter Pedro Peters van OV-NL heeft er meerdere malen op gewezen dat het controleren van een coronabewijs voordat reizigers in een trein, tram, bus of metro is niet uitvoerbaar is. “Openbaar vervoer is iets waar iedereen recht op heeft. Daar kun je niet met een coronapas werken”, zei hij.

Bron: MvG/ANP

Lees ook:

FNV Spoor: Basisregels corona zouden voldoende moeten zijn op de werkvloer
‘Mondkapje zal zeker tot november verplicht zijn in de trein’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start abonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Coronabewijs verplicht op werk en in openbaar vervoer in Duitsland | SpoorPro.nl
Een ICE op het station van Hamburg, bron: Deutsche Bahn

Coronabewijs verplicht op werk en in openbaar vervoer in Duitsland

In Duitsland is het vanaf woensdag verplicht om een coronatoegangsbewijs te laten zien op het werk en in het openbaar vervoer. Mensen moeten zijn ingeënt, genezen of recent negatief getest op het coronavirus. De regel is zeker tot 19 maart 2022 van kracht. De Nederlandse spoorsector heeft zich eerder tegen de invoering van een verplichte coronapas in het openbaar vervoer uitgesproken.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.