Het pantograaf-monitoringssysteem PanMon van Ricardo

Ricardo Rail rolt flitscamera voor pantografen uit op hoofdspoor Schotland

Ricardo Rail heeft de installatie van een monitoringssysteem voor pantografen op enkele van de drukste routes van het hoofdspoor in Schotland afgerond. Het systeem PanMon is onder meer geïnstalleerd op de oost- en westkustlijnen, de trajecten Edinburgh-Glasgow, North Clyde en Stranraer.

Volgens Ricardo Rail worden elke maand 50.000 pantografen gescand met een nauwkeurigheid ‘van meer dan 99,5 procent’. Gezamenlijk maken ze minstens één keer per dag beelden van elke afzonderlijke stroomafnemer die op de routes rijdt waar PanMon is geïnstalleerd.

Hoge kosten van bovenleidingsstoring

Op het Britse spoor komt gemiddeld één bovenleidingsstoring per maand voor, waarbij de kosten van ieder incident worden geschat op ongeveer een miljoen pond. Een van de belangrijkste oorzaken van bovenleidingsstoringen zijn defecte pantografen van treinen.

Een beschadigde stroomafnemer, waarbij het met name gaat om de aangetaste contactstrip (het koolstofoppervlak dat wordt aangesloten op de draad om elektrische stroom op te nemen), zorgt voor slijtage aan de bovenleiding. In extreme gevallen kan het leiden tot een bovenleidingbreuk, waardoor hele baanvakken moeten worden gesloten en het treinverkeer langere tijd gestremd is.

Met behulp van de data die wordt verzameld door de PanMon’s-camera’s, kunnen spoorbeheerders defecte stroomafnemers identificeren en materieeleigenaren waarschuwen dat er onderhoud nodig is.

Het pantograaf-monitoringssysteem PanMon van Ricardo

Voorspellend onderhoud van spooroperatie

Network Rail Schotland gaf Ricardo in 2019 de opdracht om het monitoringssysteem op bepaalde locaties in het netwerk te installeren om voorspellend onderhoud van de spooroperatie te bevorderen.

Het PanMon-systeem is al in gebruik op diverse geëlektrificeerde spoorlijnen in Europa, Australië en Afrika. Ze worden geplaatst op bovenliggende portalen en maken 3D- en fotografische beelden van elke individuele stroomafnemer op elke passerende trein. In 2017 won Ricardo op RailTech Europe een innovatieprijs voor deze oplossing.

De high-definition camera’s leggen drieduizend frames per seconde vast. Dat betekent volgens Ricardo dat zelfs treinen die met hun hoogste snelheid rijden, worden gefotografeerd met intervallen van 8 millimeter. De lasers scannen de volledige breedte van de stroomafnemer om de symmetrie en afwijkingen te meten aan de koolstofcontactstrip.

De scans worden digitaal opgeslagen in een monitoringssysteem. De analyses worden via dashboards rechtstreeks doorgegeven aan de onderhoudsteams van Network Rail Scotland. Daarbij wordt alarm geslagen als bepaalde drempels worden overschreden.

PanMon maakt deel uit van een reeks digitale analyseproducten die worden geleverd door Ricardo. Andere diensten zijn onder meer CatMon, dat de staat van de bovenleiding bewaakt, en InfraMon, dat de railvoertuigen monitort.

Lees ook:

‘Flitscamera’ legt schade aan treinpantograaf vast
Winnaars van de Innovation Awards bekendgemaakt

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Ricardo Rail rolt flitscamera voor pantografen uit op hoofdspoor Schotland | SpoorPro.nl
Het pantograaf-monitoringssysteem PanMon van Ricardo

Ricardo Rail rolt flitscamera voor pantografen uit op hoofdspoor Schotland

Ricardo Rail heeft de installatie van een monitoringssysteem voor pantografen op enkele van de drukste routes van het hoofdspoor in Schotland afgerond. Het systeem PanMon is onder meer geïnstalleerd op de oost- en westkustlijnen, de trajecten Edinburgh-Glasgow, North Clyde en Stranraer.

Volgens Ricardo Rail worden elke maand 50.000 pantografen gescand met een nauwkeurigheid ‘van meer dan 99,5 procent’. Gezamenlijk maken ze minstens één keer per dag beelden van elke afzonderlijke stroomafnemer die op de routes rijdt waar PanMon is geïnstalleerd.

Hoge kosten van bovenleidingsstoring

Op het Britse spoor komt gemiddeld één bovenleidingsstoring per maand voor, waarbij de kosten van ieder incident worden geschat op ongeveer een miljoen pond. Een van de belangrijkste oorzaken van bovenleidingsstoringen zijn defecte pantografen van treinen.

Een beschadigde stroomafnemer, waarbij het met name gaat om de aangetaste contactstrip (het koolstofoppervlak dat wordt aangesloten op de draad om elektrische stroom op te nemen), zorgt voor slijtage aan de bovenleiding. In extreme gevallen kan het leiden tot een bovenleidingbreuk, waardoor hele baanvakken moeten worden gesloten en het treinverkeer langere tijd gestremd is.

Met behulp van de data die wordt verzameld door de PanMon’s-camera’s, kunnen spoorbeheerders defecte stroomafnemers identificeren en materieeleigenaren waarschuwen dat er onderhoud nodig is.

Het pantograaf-monitoringssysteem PanMon van Ricardo

Voorspellend onderhoud van spooroperatie

Network Rail Schotland gaf Ricardo in 2019 de opdracht om het monitoringssysteem op bepaalde locaties in het netwerk te installeren om voorspellend onderhoud van de spooroperatie te bevorderen.

Het PanMon-systeem is al in gebruik op diverse geëlektrificeerde spoorlijnen in Europa, Australië en Afrika. Ze worden geplaatst op bovenliggende portalen en maken 3D- en fotografische beelden van elke individuele stroomafnemer op elke passerende trein. In 2017 won Ricardo op RailTech Europe een innovatieprijs voor deze oplossing.

De high-definition camera’s leggen drieduizend frames per seconde vast. Dat betekent volgens Ricardo dat zelfs treinen die met hun hoogste snelheid rijden, worden gefotografeerd met intervallen van 8 millimeter. De lasers scannen de volledige breedte van de stroomafnemer om de symmetrie en afwijkingen te meten aan de koolstofcontactstrip.

De scans worden digitaal opgeslagen in een monitoringssysteem. De analyses worden via dashboards rechtstreeks doorgegeven aan de onderhoudsteams van Network Rail Scotland. Daarbij wordt alarm geslagen als bepaalde drempels worden overschreden.

PanMon maakt deel uit van een reeks digitale analyseproducten die worden geleverd door Ricardo. Andere diensten zijn onder meer CatMon, dat de staat van de bovenleiding bewaakt, en InfraMon, dat de railvoertuigen monitort.

Lees ook:

‘Flitscamera’ legt schade aan treinpantograaf vast
Winnaars van de Innovation Awards bekendgemaakt

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.