
Siemens en Russische spoorwegen gaan nieuwe hogesnelheidstrein ontwikkelen
Een Russische joint venture van Russian Railways en fabrikant Sinara gaat in zee met Siemens Mobility voor de ontwikkeling van de nieuwe Russische hogesnelheidstrein. Siemens gaat in het kader van de samenwerking het basisontwerp tegen het licht houden.
Siemens zal zich naar eigen zeggen vooral concentreren op een zo laag mogelijk energieverbruik en het terugdringen van de onderhoudsbehoefte van de te ontwikkelen hogesnelheidstrein.
Voor de samenwerking heeft Siemens Mobility een overeenkomst gesloten met het Russian Rail Engineering Centre, die de ontwikkeling van de trein coördineert. Op welke manier Siemens tot aan het uiteindelijke ontwerp en de daadwerkelijke productie van de hogesnelheidstrein betrokken blijft, moet in de nabije toekomst besloten worden.
Eerste hogesnelheidstrein wordt in 2028 verwacht
Eerder liet Sinara-topman weten dat de nieuwe hogesnelheidstrein in 2028 voor het eerst bij de Ural Locomotives-fabriek van de band moet rollen. Waar de trein uiteindelijk ingezet zal worden, moet nog blijken. De Russische hogesnelheidstrein is goed voor een topsnelheid van 400 kilometer per uur.
Siemens Mobility is geen vreemde in Rusland, waar het eerder met Russian Railways samenwerkte aan de ontwikkeling van de Sapsan- Lastochska-treinen. Albrecht Neumann, bij het bedrijf verantwoordelijk voor het rollend materieel, is dan ook blij met de hernieuwde samenwerking.
Het hele verhaal lees je op zusterpublicatie RailTech.com
Lees ook:
- Russische hogesnelheidstrein gereed in 2028
- Russische spoorwegen gaan in 2023 een volledig zelfrijdende trein testen
- Rusland zet dit jaar eerste autonome reizigerstrein in op reguliere dienstregeling
U las zojuist één van de gratis premium artikelen.
Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en
krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?